سمپاشی با قیمت مناسب

سمپاشی با قیمت مناسب

مردی در حال خاراندن دستش

تفاوت بین نیش ساس و کک + علائم و نحوه درمان

هرآنچه باید درباره تفاوت ساس و کک بدانید

ساس و کک هر دو از آفت‌ها و موجودات موذی آزار دهنده هستند که از خون جانداران دیگر تغذیه می‌کنند. ساس و کک از نظر ظاهری شباهت‌های بسیاری دارند. همین موضوع تشخیص تفاوت ساس و کک را بسیار سخت می‌کند. از آنجایی که روش‌های مبارزه با هر کدام از این موجودات متفاوت است، تشخیص تفاوت این دو کمک بسیاری در مبارزه با آن‌ها به شما می‌کند. در ادامه به بررسی تفاوت کک و ساس می‌پردازیم.

فرق ساس و کک را می‌توان از نشانه‌های ظاهری، نحوه تولید مثل، محل زندگی، نوع میزبانان و الگوی نیش تشخیص داد. برای مثال برای تشخیص تفاوت ساس و کک باید به الگو و نحوه گزش آن‌ها توجه کنیم. به طور کلی فرق کک و ساس بسیار کم است اما ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید این دو آفت را از یکدیگر تشخیص دهید.

تفاوت ساس و کک چیست؟
تفاوت ساس و کک

تفاوت کک و ساس از نظر ظاهری

همانطور که گفته شد هر دو این موجودات به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز هستند. اما با توجه شکل بدنی و اندازه، می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. شکل بدن، رنگ و طول بدن این موجودات نشانه‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن‌ها متوجه فرق ظاهری میان ساس و کک شد.

شکل ظاهری ساس

ساس‌ها حشرات بسیار کوچکی هستند که در بزرگ‌ترین حالت خود طول آن‌ها می‌تواند نهایتا 4 الی 5 میلی متر باشد. وقتی به اندازه کافی از خون میزبان تغذیه نکرده‌اند رنگی قهوه‌ای دارند اما پس از تغذیه کامل تیره‌تر می‌شوند. ساس دارای بدنی بیضی شکل است که بعد از تغذیه کمی کشیده‌تر نیز می‌شود. این حشره شش پا کوتاه دارد و آنتن‌های کوتاه و قطعه قطعه شده‌ای روی سر خود دارد. ساس بال ندارد و نمی‌تواند پرواز کند.

شکل ظاهری کک

کک‌ها حشراتی با اندازه بسیار کوچکی هستند که طول آن‌ها نهایتا 1 تا 4 میلی متر است. رنگ آن‌ها قهوه‌ای تیره است. کک‌ها بدنی باریک و کشیده دارند. این حشره شش پا دارد که پاهای عقبی برای پرش استفاده می‌شوند. کک‌ها آنتن‌ها بسیار کوتاهی روی سر خود دارند. این حشرات نیز مانند ساس‌ها بال ندارند و نمی‌توانند پرواز کنند.

تفاوت ساس و کک از نظر تولید مثل

تفاوت ساس و کک در نحوه تولید مثل تقریبا قابل تشخیص است. ساس‌ها با تخم گذاری روی برگ یا سایر سطح‌های گیاهان تولید مثل می‌کنند؛ اما نحوه تولید مثل کک‌ها به شکل زنجیره‌ای است و با ایجاد سوختگی‌هایی روی برگ و شاخه درختان تولید مثل می‌کنند.

فرق کک با ساس از نظر محل زندگی

تفاوت میان کک و ساس در محل زندگیشان کاملا نشان دهنده تفاوت این دو حشره است. ساس‌ها در طول روز پنهان می‌شوند و تنها شب‌ها برای تغذیه بیرون می‌آیند. برعکس کک‌ها در هر زمانی از روز می‌توانند برای تغذیه بیرون بیایند.

فرق ساس و کک از نظر میزبان

میزبان اصلی مورد علاقه ساس و کک انواع پستانداران هستند. ساس‌ها، انسان را به عنوان میزبان نسبت به سایر پستانداران ترجیح می‌دهند؛ اما کک‌ها خون گرم حیواناتی مانند سگ و گربه را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل اصلی‌ترین انتقال دهنده کک‌ها حیوانات خانگی هستند.

مقایسه الگوهای نیش کک و ساس

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها و راه‌های تشخیص کک و ساس، از مقایسه الگو‎‌های نیش آن‌هاست. شما از شکل و نحوه نیش زدن، می‌توانید به راحتی متوجه تفاوت ساس و کک شوید. در ادامه الگوهای نیش این دو حشره را بررسی می‌کنیم.

جای نیش ساس

الگوی نیش ساس‌ها به طور معمول خطی یا خوشه‌ای است. در واقع اکثر جاهای نیش این موجود در یک ردیف یا در چند خط می‌باشد. ساس‌ها بیشتر مناطقی از پوست را نیش می‌‎زنند که در معرض دید است.

نیش ساس چگونه است؟
نیش ساس

جای نیش کک

نیش کک به طور دسته‌ای یا گروهی بوده و تفاوت آن با نیش ساس این است که نیش این موجودات به شکل تصادفی در کل بدن پراکنده است. کک حتی نواحی از بدن که زیر لباس هست را نیز می‌تواند نیش بزند؛ زیرا این حشره به راحتی می‌تواند زیر لباس نیز حرکت کند.

الگوی نیش کک چگونه است؟
نیش کک

فرق گزش کک با ساس چیست؟

گزش کک و ساس از نظر شکل و اندازه، رنگ گزش و التهاب و تورم بعد از گزش با یکدیگر متفاوت است. با توجه به شکل و اندازه و همچنین رنگ محل گزش می‌توان به راحتی تفاوت ساس و کک را تشخیص داد. در این قسمت به بررسی فرق گزش کک با ساس می‌پردازیم.

تفاوت نیش ساس و کک از نظر شکل و اندازه گزش

فرق گزش کک با ساس این است که گزش ساس کمی بزرگ‌تر از گزش کک است و به صورت خطی و پشت سر هم در یک راستا قرار می‌گیرند؛ اما گزش کک در بدن پراکنده است و اندازه آن گزش آن نیز کوچک‌تر از گزش ساس است.

تفاوت ساس و کک از نظر رنگ گزش

دیگر تفاوت گزش ساس و کک از نظر رنگ نیش است؛ رنگ ناحیه گزش کک بیشتر قرمز روشن است؛ در واقع روی بدن دایره‌هایی به رنگ قرمز کم رنگ ایجاد می‌کند. اما رنگ گزش ساس تیره‌تر است. گزش ساس دایره‌های کوچک به رنگ زرشکی ایجاد می‌کند.

تفاوت نیش ساس و کک از نظر التهاب و تورم

تفاوت نیش ساس و کک در التهاب و تورم نیش آن‌هاست. التهاب و تورم ناشی از نیش کک بسیار بیشتر زیاد است و دایره‌های بزرگ قرمز رنگی روی بدن ایجاد می‌کند. اما نیش ساس تورم کمتری دارد و دایره‌های قرمز کوچک‌تری ایجاد می‌کند که به صورت متوالی پشت سر هم در یک خط یا یک راستا هستند.

روش های درمان گزش ساس و کک

روش‌های مختلفی برای درمان گزش ساس و کک وجود دارد. این روش‌ها برای کاهش درد، سوزش، خارش و التهاب ناشی از گزش ساس و کک استفاده می‌شوند. با توجه به این که جای نیش ساس و کک، خارش و سوزش بسیار شدیدی دارد و همچنین التهاب آن بسیار زیاد است، باید به دنبال روش‌هایی برای درمان گزش این موجودات باشید. در ادامه به بهترین روش‌های درمان گزش ساس و کک خواهیم پرداخت.

استفاده از آلوئه ورا

از آلوئه ورا برای تسکین قرمزی، تورم و خارش ناشی از گزش ساس و کک استفاده می‌شود. گیاه آلوئه ورا در درمان و تسکین بسیاری از دردها کاربرد دارد و تنها در عرض چند دقیقه تورم گزش را کاهش می‌دهد. برای استفاده از گیاه آلوئه ورا، یک تکه از ساقه آن را به صورت افقی برش دهید و ژل آن را تخلیه نمایید. سپس ژل بدست آمده را روی ناحیه گزش بمالید و منتظر بمانید تا جذب پوست شود. پس از جذب این ژل توسط پوست، التهاب پوست کاهش یافته و سرعت بهبود محل گزیدگی افزایش می‌یابد.

آلوئه ورا برای درمان گزش ساس و کک
آلوئه ورا

کرم هیدروکورتیزون

این کرم یک پماد کورتیکواستروئید است که به همراه یک نوع مسکن بی‌حس کننده عرضه می‌شود. این دارو قابلیت از بین بردن خارش و تورم ناشی از گزش را دارد. این کرم را می‌توانید به صورت مستقیم به عنوان پماد به صورت مستقیم روی محل گزش بمالید. این کرم خارش و التهاب ناشی از گزش را کاهش خواهد داد.

استفاده از پارچه سرد

دمای پایین و پارچه سرد می‌تواند باعث کاهش التهاب شود. سرما پوست را نیز سر کرده و باعث کاهش سوزش و خارش به صورت موقت می‌شود. سرما باعث کاهش سرعت حرکت خون به سمت محل گزیدگی شده و التهاب آن قسمت را کاهش می‌دهد. برای تسکین درد، سوزش و خارش ناشی از گزش کک و ساس، به مدت 5 تا 10 دقیقه پارچه سرد را روی نقاطی از بدن که گزیده شده است قرار دهید.

لوسیون کالامین

این لوسیون تا حد بسیار زیادی خارش محل گزش را کاهش می‌دهد. لوسیون کالامین برای درمان خارش و گزش استفاده می‌شود و همچنین باعث خشک شدن نقاط گزیدگی می‌شود. این لوسیون در طول دوره درمان از پوست محافظت می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر محل گزیدگی می‌شود.

داروهای ضد آلرژی

داروهای ضد آلرژی که به آن آنتی هیستامین نیز گفته می‌شود، یکی از درمان‌های محبوب برای نیش کک و ساس هستند. هیستامین یک ماده شیمیایی است که توسط سیستم ایمنی بدن ما ترشح شده و باعث خارش و التهاب می‌شود. این داروها از خارش و التهاب در محل گزیدگی جلوگیری می‌کنند. داروهای ضد آلرژی به دو صورت قرص و پماد موجود هستند که شما می‌توانید از هر دو آن‌ها استفاده نمایید. از انواع خوراکی داروهای ضد آلرژی می‌توان به سیتریزین اشاره نمود.

شستشو با آب و صابون

یکی دیگر از راه‌های درمان التهاب و خارش جای گزیدگی، شستشو با آب و صابون است. این کار می‌تواند سوزش و خارش محل گزیدگی را کمتر کند. شستشو محل گزیدگی با آب و صابون بیشتر برای تمیز نگهداشتن آن و جلوگیری از عفونت انجام می‌شود. باید در زمان شستشو توجه داشته باشید که محل گزیدگی را خراش ندهید و باعث خونریزی نشوید. زیرا خراش دادن پوست می‌تواند موجب عفونت شود.

استفاده از سم‌های حشره کش

سم‌های حشره کش برای جلوگیری از نفوذ ساس و کک به خانه و محل زندگی شما استفاده می‌شوند. برای هر کدام از این موجودات به صورت جداگانه یک نوع سم خاص ساخته شده است که به صورت مستقیم روی همان حشره تاثیر می‌گذارد. البته توجه داشته باشید که سم ماده بسیار خطرناکی بوده و فرآیند سم پاشی کار بسیار حساسی است؛ به همین دلیل بهتر است این کار را به متخصصان سمپاشی بسپارید. شرکت سمپاشی کاسپین متخصص در سمپاشی انواع جانداران موذی است و آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

همانطور که توضیح دادیم، کک و ساس هر دو حشره موذی هستند که گزش و نیش آن‌ها می‌تواند درد و ناراحتی زیادی را برای افراد به وجود آورد. اگرچه از لحاظ ظاهری این دو حشره به هم شبیه هستند و حتی ممکن است نیش آن‌ها نیز شباهت زیادی با هم داشته باشند؛ اما تفاوت بین نیش کک و ساس کم نیست. تشخیص تفاوت‌های نیش میان این دو حشره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و پس از تشخیص شروع سریع عملیات سمپاشی ساس و کک ضروری است.

علائم نیش ساس

جای نیش ساس روی بدن
علائم نیش ساس و درمان آن

ساس ها جزء حیواناتی هستند که معمولا در پارچه‌های مختلف مانند ملحفه تخت خواب، پرده‌ها، لباس‌ها و … شما رشد می‌کنند. این حشرات رنگ قهوه‌ای دارند و قادر به پرش نیستند. بنابراین، تنها حرکتی که توسط این حشرات انجام می‌شود، خزش روی مبل و ملحفه‌های روی تخت شماست. نیش ناشی از ساس در هر فرد می‌تواند علائم متفاوتی را به‌همراه داشته باشد. چرا که هر یک از افراد معمولا واکنش‌های متفاوتی را در اثر این نیش در بدن خودشان احساس می‌کنند.

بنابراین، نمی‌توان به طور مطلق در مورد علائم نیش ساس در همه افراد صحبت کرد. چون به هر حال این علائم ممکن است در هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کلی میزان زیادی قرمزی و التهاب پس از نیش این حشره در افراد دیده می‌شود. مهم‌ترین مشخصه نیش ساس خطی بودن آن است. در واقع نیش‌های متعدد که در راستای یک خط هستند نشان دهنده وجود این حشره است که به راحتی قابل تشخیص هستند. به طور خلاصه می‌توان علائم ناشی از نیش ساس را به صورت زیر بیان کرد.

  • بروز برآمدگی‌های خارش دار با مرکز واضح و مشخص
  • احساس سوزش در محل نیش زدن
  • بروز برآمدگی خارش دار با مرکز تیره (در برخی از مواقع)
  • خارش در ناحیه نیش و اطراف آن
  • وجود نیش‌های متعدد در کنار یکدیگر و به صورت خطی
  • وجود نیش در نواحی از بدن که با لباس پوشیده نشده بودند.

 

 

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید! >>

سمپاشی با بهترین مواد و تضمینی

همین حالا تماس بگیرید!

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید

 

درمان نیش ساس

نیش ساس معمولا خطرناک نیست و کمتر کسی به گزش این حیوان حساسیت نشان می‌دهد. از طرفی درمان نیش ساس ضروری نبوده و نیازی به دارو ندارد. با کمی صبر (حدود 1 الی 2 هفته) می‌توانید نیش این حیوان را درمان کنید و از بروز بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری نمایید.

درمان نیش ساس با کمک شستشوی محل نیش با آب و صابون امکان پذیر است. می‌توانید در صورت بروز حساسیت و بروز آلرژی از قرص‌های آنتی هیستامین استفاده نمایید. همچنین استفاده از پمادهای کورتیزون برای کنترل خارش و احساس درد در محل مفید است.

 

جای نیش کک روی پا
علائم نیش کک و درمان آن

علائم نیش کک

کک‌ها معمولا از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شوند و می‌توانند به اندازه حدود 30 سانتی متر بپرند. به همین خاطر نیش این حیوانات ممکن است در بخش‌های مختلف بدن پراکنده باشند. معمولا در محل نیش کک، زخم و برآمدگی وجود دارد. برخلاف نیش سایر حشرات، نیش ناشی از کک بزرگ نمی‌شود و به همان اندازه اولیه باقی خواهد ماند. اگر متوجه حضور کک در بدن حیوانات خانگی خود و منازل خود شدید بلافاصله عملیات سمپاشی را انجام دهید.

نیش کک می‌تواند در هر فرد با واکنش آلرژیک متفاوتی همراه باشد؛ اما اکثر افراد خارش و سوزش شدید را در محل نیش تجربه می‌کنند. معمولا این نیش‌ها در ناحیه پا و ران پا بیشتر دیده می‌شوند. از طرفی نیازی نیست که حتما آن ناحیه عریان بوده باشد تا دچار گزش شده باشید. بنابراین، به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که علائم نیش کک عبارتند از:

  • سوزش و خارش شدید در ناحیه گزیده شده
  • وجود برآمدگی چند عددی و کنار هم در ناحیه نیش
  • قرمزی شدید در ناحیه نیش کک
  • وجود نیش‌های متعدد و با فاصله از یکدیگر

درمان نیش کک

نیش کک مانند نیش ساس پس از گذشت 1 الی 2 هفته و به مرور زمان علائم خود را از دست می‌دهد و درمان خواهد شد. نیش این حشره می‌تواند نگرانی زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد؛ اما واقعیت این است که افراد بسیار محدودی به نیش آن حساسیت نشان می‌دهند.

برای درمان نیش کک، می‌توانید محل نیش را با آب و صابون بشویید. این کار از گسترش عفونت در محل زخم جلوگیری می‌کند. سپس می‌توانید با پمادهای ضد خارش مانند هیدروکورتیزون محل زخم را پوشش دهید تا از خارش بیش از حد آن جلوگیری نمایید. در صورتی که واکنش آلرژیک خاص یا تب را تجربه نمی‌کنید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست؛ اما در صورت مشاهده علائم خاص بهتر است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

عکسی از تفاوت جای نیش کک و ساس
روش تشخیص نیش ساس از کک

روش تشخیص نیش ساس از کک

تشخیص نیش ساس از کک کار ساده‌ای نیست و معمولا نمی‌توان با در نظر گرفتن ظاهر گزش این موضوع را تشخیص داد. البته یک سری تفاوت‌هایی نیز در میان نیش این دو حیوان وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه داشته باشید، راحت‌تر متوجه می‌شوید که برای درمان نیش از چه روشی استفاده کنید. از لحاظ قرمزی و میزان تورم، تفاوت زیادی میان نیش ساس و کک وجود ندارد.

ساس‌ها به دلیل اینکه حشرات تخت خوابی هستند و قادر به پریدن نیز نیستند، گزش خطی روی پوست شما ایجاد می‌کنند. به طوری که اگر به محل گزیدگی دقت کنید، متوجه می‌شوید که چندین گزیدگی در کنار هم و به صورت خطی قرار گرفته‌اند. این دقیقا مسیر خزش ساس روی بدن شما است. اگر لباس‌های نیمه برهنه در هنگام خواب پوشیده‌اید، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که گزش ناشی از ساس است یا کک. چون به هر حال ساس‌ها به بخش‌هایی از بدن شما که دارای لباس نیستند، حمله می‌کنند.

نیش کک متفاوت از نیش ساس بوده و خطی نیست. ممکن است هر بخشی از بدن شما اعم از پا، دست و کمر با این نیش پوشیده شده باشند. نیش کک معمولا سوزش و خارش زیادی را به همراه دارد. قرمزی این نوع نیش می‌تواند در هر فرد متفاوت از فرد دیگر باشد.

جمع بندی

اگر شما علائمی از حضور ساس و کک در منزل یا محل کار خود مشاهده نمودید می توانید به سرعت با شرکت کاسپین تماس بگیرید تا همکاران ما با مشاوره تخصصی شما را راهنمایی کنند و عملیات سمپاشی را برای شما انجام دهند. تیم کاسپین آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه سمپاشی سوسک، موش، ساس و دیگر حشرات موذی به همراه ارائه ضمانت نامه کتبی خواهد بود.

سمپاشی کاسپین

سوالات متداول

  • علائم نیش ساس چیست؟

علائم نیش ساس معمولاً شامل قرمزی، خارش، تورم و درد در منطقه گزش می‌شوند. ممکن است ناحیه نیش ظاهری مشابه باکتری‌های عفونتی داشته باشد. در صورت مشاهده هرگونه گزش ساس به سرعت سمپاشی ساس را در منزل خود انجام دهید.

  • آیا نیش ساس خطرناک است؟

برخی از نیش‌ها می‌توانند علائمی مانند واکنش‌های آلرژیک غیرمعمول، تورم شدید یا مشکلات تنفسی ایجاد کنند. اگر علائم شما شدید است یا تا چند ساعت بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *