سمپاشی با قیمت مناسب

سمپاشی با قیمت مناسب

موش و تله موش

انواع تله موش و آموزش گذاشتن تله موش

از دیرباز در جوامع انسانی و محیط‌های طبیعی، موش‌ها به‌عنوان یکی از موجودات همراه انسان شناخته شده اند. این حیوانات هم ترسناک هستند و هم می‌توانند عامل انتقال بیماری‌ها به انسان باشند. برای مدیریت بهینه جمعیت موش‌ها و کنترل آسیب‌های احتمالی، تله موش و سمپاشی موش به‌عنوان روشی نوین و مؤثر معرفی شده است که در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل در مورد آن صحبت کنیم.

اثرات محیطی و اقتصادی تله موش

استفاده از تله‌ها در کنترل جمعیت موش‌ها اثرات محیطی و اقتصادی مهمی دارد. از یک طرف، از آسیب‌های زیست‌محیطی کمتری نسبت به روش‌های سنتی برخوردار است و از طرف دیگر، با کاهش آسیب‌های احتمالی به زیرساخت‌ها و محصولات کشاورزی، اقتصاد کلان منطقه رو هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از تله موش

استفاده از تله موش به‌عنوان روشی مؤثر در کنترل جمعیت موش‌ها مزایای بسیار زیادی دارد. در ادامه به بررسی مزایای این روش می‌پردازیم:

4 تله موش سبز رنگ
آموزش استفاده از تله موش

کارایی بالا

تله‌های موش به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و عملکرد مؤثر، با کارایی بالایی در کنترل جمعیت موش‌ها همراه هستند. این تله‌ها معمولاً با جذب سریع موش‌، به‌طور مؤثری تعداد آن ها را کاهش می‌دهند.

کمترین آسیب به محیط‌زیست

استفاده از تله‌ها نسبت به روش‌های سنتی و سمپاشی ، باعث کمتر شدن آسیب به محیط‌ زیست می‌شود. این تله‌ها با دقت انتخاب می‌شوند و تنها بر موش‌ها اثر گذارند.

مقرون ‌به‌صرفه‌ترین روش

استفاده از تله‌ها از نظر اقتصادی در کنترل جمعیت موش‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. همچنین، کاهش نیاز به مصرف مواد شیمیایی در این روش، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر بیماری‌ها

موش‌ها می‌توانند بیماری‌هایی را به انسان منتقل کنند. با کنترل جمعیت موش‌ها از طریق تله‌ها، خطر انتقال بیماری‌ها به انسان‌ها و دیگر حیوانات کاهش می‌یابد.

استفاده آسان و ایمن

تله‌ها به‌عنوان روشی ساده و ایمن برای کنترل جمعیت موش‌ها شناخته می‌شوند. برای استفاده ازاین تله‌ها،نیاز به آموزش‌ پیچیده نیست. درنتیجه استفاده از آن‌ها برای همه نسبتا آسان محسوب می‌شود.

جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی

موش‌ها می‌توانند خسارت‌های جدی به محصولات کشاورزی، زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها وارد کنند. با کنترل مناسب جمعیت موش‌ها، خسارت‌های اقتصادی به حداقل ممکن می‌رسد.

 

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید! >>

سمپاشی با بهترین مواد و تضمینی

همین حالا تماس بگیرید!

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید

 

بهترین طعمه‌ها برای تله موش

برای جذب موش‌ها و استفاده بهینه از تله‌ها، باید طعمه‌هایی انتخاب شوند که توانایی جلب توجه موش را داشته باشند. در ادامه بهترین طعمه‌ها را برای تله موش معرفی می‌کنیم:

  • پنیر: پنیر یکی از طعمه‌های پرطرفدار برای موش‌هاست. علاوه بر طعم لذیذ، بوی مخصوص پنیر، موش‌ را به سمت تله جذب می‌کند.
  • سبزیجات: موش‌ها عاشق جویدن هستند. پس سبزیجات تازه و ترد انتخاب مناسبی برای فریب موش محسوب می‌شوند.
  • آجیل‌ها و خشکبار: یکی از خوراکی‌های محبوب و البته گران‎‌قیمت موش‌ها هستند که بو و مزه آن‌ها بسیار ترغیب کننده است.
  • کره بادام زمینی: استفاده از این کره به علت ترکیب بو و طعم بادام زمین، سریعا موش را به سمت خود و جذب می‌کند.
  • عسل: بوی خوش‌ عسل و طعم شیرین آن، برای موش بسیار جذاب و هوس برانگیز است.

برای استفاده بهینه و قرار دادن درست طعمه به طوری که بتواند موش را درگیر کند، باید نکاتی را رعایت کنیم. موش‌ها به طور کلی علاقه شدیدی به جویدن دارند. بعلاوه قوه بویایی خوبی داشته و بوی خوراکی مورد علاقه شان را به درستی تشخیص می‌دهند. بنابراین اگر طعمه انتخاب شده بویی به غیر از حالت عادی و خوشمزه‌اش داشته باشد؛ موش متوجه خواهد شد. استفاده از دستکش هنگام گذاشتن طعمه، قرار دادن آن در ظرف تمیز، طعمه گذاشتن هنگام فعالیت شبانه موش از جمله مواردی هستند که امکان احساس خطر را برای موش کاهش داده و او را فریب می‌دهد.

 

انواع تله موش

تله موش قدیمی
معرفی انواع تله موش

از دیرباز در جوامع انسانی و محیط‌های طبیعی، موش‌ها به‌عنوان یکی از موجودات همراه انسان شناخته شده‌اند. این حیوانات هم ترسناک هستند و هم می‌توانند عامل انتقال بیماری‌ها به انسان باشند. برای مدیریت بهینه جمعیت موش‌ها و کنترل آسیب‌های احتمالی، تله موش و سمپاشی موش به‌عنوان روشی نوین و مؤثر معرفی شده.

تله‌ها یکی از روش‌های مؤثر در کنترل جمعیت موش‌ها هستند و انواع مختلفی از آن ها وجود دارد. در ادامه به برخی از انواع تله موش اشاره می‌کنیم:

– تله موش چسبی:

تله موش چسبی
تله موش چسبی

این نوع تله‌ها به صورت کتابی تولید می‌شوند. سطح پایینی این تله حاوی مواد چسبناک است که به محض حضور موش در سطح تله، مواد چسبنده آزاد می‌شوند. در نتیجه موش کوچک قابلیت حرکت ندارد و گیر می‌افتد.

  – تله موش کلاسیک:

تله موش کلاسیک
تله موش کلاسیک

این نوع تله‌ها شامل یک صفحه تخت چوبی یا فنری هستند. طعمه قرار گرفته در بخش مخصوص، موش را به سمت تله می‌کند. در نتیجه فشار موش به سطح گیره، او را در تله گیر می‌اندازد. این تله‌ها برای موش‌های بزرگ‌تر مناسب هستند.

–  تله موش برقی:

تله موش برقی
تله موش برقی

این نوع از انواع دارای سنسور تله برای تشخیص حضور جانور است. هنگامی که موش به واسطه حضور طعمه در نزدیکی دستگاه وارد آن شده یا بخشی از بدنش به دستگاه برخورد می‌کند؛ سنسور برقی فعال و نوعی شک الکتریکی را به موش وارد می‌کند. این دستگاه ولتاژهای مختلفی از برق دارد و باعث بیهوشی یا مرگ موش می‌شود.

– تله موش زنده گیر:

تله موش زنده گیر
تله موش زنده گیر

این نوع تله‌ها شامل یک قفس فلزی یا پلاستیکی با دروازه‌ ورودی هستند. وقتی موش به واسطه استفاده از طعمه وارد قفس می‌شود، دروازه بسته خواهد شد و موش در آن گیر می‌افتد. این تله‌ها دارای حفره‌هایی برای ورود هوا بوده و به موجود زنده آسیبی وارد نمی‌کنند.

نحوه استفاده از تله موش

برای استفاده از انواع تله موش با جنس‌های مختلف باید نکاتی را رعایت کنید. برای استفاده از تله موش چسبی،کافی است آن را باز کنید و حتی طعمه‌ای برای موش در آن قرار دهید. سایر انواع آن نیز نیازمند یک طعمه مناسب در محل تعیین شده هستند. کمی جلوتر به بررسی بهترین و ترغیب کننده‌ترین نوع طعمه‌ها خواهیم پرداخت.

 

نحوه استفاده از تله موش فنری

برای استفاده از تله موش فنری ابتدا باید محل مناسبی را در مسیر تردد این جانور انتخاب کنیم. سپس باید مقدار کمی از طعمه را روی پدال یا سکوی تله قرار داد. در نهایت نیز باید تله را با احتیاط از ناحیه غیر فنری نگه داشته و اهرم فنری را به آرامی به سمت عقب بکشید تا قفل آن را به پدال طعمه متصل شود. در صورت به دام افتادن موش، تله را با استفاده از دستکش از محل بردارید و موش را به روشی بهداشتی دفع کنید.

 

نحوه استفاده از تله موش قفسی

پس از انتخاب طعمه مناسب برای موش، مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی قفس و روی سکوی طعمه قرار دهید. اهرم تله را با دقت به سمت بالا کشیده و قفل آن را به پدال طعمه متصل کنید. پس از اطمینان از کارکرد صحیح قفل، تله آماده‌شده را به آرامی در مکان مناسب قرار دهید. در نهایت نیز موش به دام افتاده را در مکانی دور از خانه آزاد کنید.

 

نحوه استفاده از تله موش چوبی

مقدار کمی از طعمه را روی سکوی طعمه تله قرار دهید. دقت کنید که طعمه به اندازه‌ای کوچک باشد که موش نتواند بدون فعال‌کردن تله، آن را بردارد. تله چوبی را با احتیاط از ناحیه غیر فنری نگه دارید تا به طور ناگهانی بسته نشود. اهرم فنری را به آرامی به سمت عقب بکشید و قفل آن را به پدال طعمه متصل کنید. مطمئن شوید که قفل به درستی در جای خود قرار گرفته.

 

نحوه استفاده از تله موش چسبی

اگر تله دارای یک پوشش پلاستیکی یا کاغذی است، آن را بردارید تا سطح چسبنده آشکار شود. تله‌های چسبی به خودی خود می‌توانند موش‌ها را جذب کنند، اما اضافه کردن مقداری طعمه می‌تواند جذب موش‌ها را افزایش دهد. دقت کنید این نوع تله یکبار مصرف است و پس از به دام افتادن موش باید دفع شود. تله و موش به دام افتاده را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در محلی مناسب دفع کنید.

 

چگونه تله موش را فعال کنیم؟

برای فعال کردن تله‌ موش باید طعمه را در بخش مرتبط قرار داده و تله را در حالت آزاد تنظیم کنیم. فعال کردن تله موش برقی به وسیله باتری است. تله موش زنده گیر با باز گذاشتن در آماده می‌شود. برای تله موش کلاسیک نیز کافی است تا از آماده بودن فنر آن مطمئن شویم.

انتخاب بهترین تله موش

هر یک از انواع تله موش دارای مزایا و معایبی هستند و کاربردهای مختلفی دارند. برای انتخاب بهترین نوع تله باید نکات متعددی را در نظر گرفت. به عنوان  مثال اندازه موش‌هایی که در محل مورد نظر قرار دارند یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در انتخاب نوع مورد نظر محسوب می‌شود. به طور کلی تله‌های گران قیمت برای محل کار و انواع کم هزینه‌تر آن‌ها برای منزل مناسب اند. البته این هم بستگی به خواست شما دارد.

نکته دیگری که انتخاب تله مناسب را آسان می‌کند، بلایی است که می‌خواهید بر سر این موجودات بیاید! تله موش‌های چسبی او را گرفتار می‌کنند اما آزاد کردن این موجود بدون آسیب رسیدن به پوست آن تقریبا غیر ممکن است. بعلاوه تقلای موش می‌تواند باعث چسبناک شدن اطراف می‌شود. هزینه تهیه این تله بسیار مناسب است و شاید جانور از ترس یا تلاش زیادی، بمیرد!

تله موش کلاسیک برای موش‌های نسبتا بزرگ به کار می‌رود. این تله، موش را درگیر کرده و نهایتا با فرود آمدن میله فلزی بر گردن موش، او را خفه می‌کند. عملکرد این تله به وزن جانور بستگی دارد چرا که اگر فشار کافی برای حرکت گیره فلزی وجود نداشته باشد، طعمه‌تان را حرام کردید!

استفاده از نوع برقی آن می‌تواند بی‌رحمانه ترین روش گیر انداختن موش محسوب شود. این تله قطعا او را در سریع‌ترین زمان کشته و جنازه‌اش را به شما تحویل می‌دهد. هزینه تهیه این‌ دستگاه نسبتا بالاست و برای محیط‌هایی که درگیری زیادی با این جانور دارند بهترین انتخاب محسوب می‌شود.

در نهایت اگر دلتان نمی‌خواهد موش را بکشید، می‌توانید از نوع زنده‌گیر تله استفاده کنید. این تله هیچ آسیبی به جانور نمی‌رساند و صرفا تا رسیدن شما، او را بازداشت می‌کند تا شما او را به طبیعت برگردانده یا خودتان ترتیبش را بدهید!

نحوه قرار دادن تله موش در مکان‌های مناسب

نحوه قرار دادن تله موش در مکان‌های مناسب
نحوه قرار دادن تله موش در مکان‌های مناسب

 

انتخاب بهترین مکان برای قراردادن تله‌ موش اهمیت زیادی دارد. وجود تله در مکان‌های پرتردد برای جانور یا قرار دادن چند طعمه در مسیر رساندن او به سمت تله، از جمله روش‌های صحیح برای به دام انداختن موش است. در ادامه، به برخی از بهترین مکان‌ها برای قراردادن تله‌های موش اشاره می‌کنیم:

  • مسیرهای عبور موش‌: اگر می‌دانید که موش‌ها از کدام مسیر عبور می‌کنند، بهتر است تله‌ را در این مسیرها قرار دهید تا موش به سمت تله هدایت شود.
  • نزدیک منابع غذایی: موش‌ها اغلب در جستجوی منابع غذایی هستند. بنابراین، قراردادن تله‌ها در نزدیکی منابع غذایی، احتمال جذب آن ها را افزایش می‌دهد.
  • نقاط تاریک و پنهان: موش‌ها اغلب در مکان‌های تاریک و پنهانی زندگی می‌کنند. قرار دادن تله‌ها در این نقاط، باعث افزایش احتمال گیر انداختن آن‌ها می‌شود.
  • نقاط دسترسی محدود: از آن‌جایی که موش‌ها اغلب در مکان‌هایی با دسترسی محدود زندگی می‌کنند، قرار دادن تله‌ها در نقاطی که دسترسی به آن ها سخت است، می‌تواند به تثبیت موفقیت این روش کمک کند.
  • نزدیک به نشانه‌های فعالیت موش‌ها: موش‌ها علائم فعالیت خاص خودشان را دارند که ممکن است شما نیز آن ها را دیده باشید. قرار دادن تله نزدیک به این نشانه‌ها، احتمال موفقیت و به دام انداختن آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • در نزدیکی ورودی‌ها و خروجی‌ها: موش‌ها عموماً از نقاط ورودی و خروجی برای عبور استفاده می‌کنند. قرار دادن تله‌ها در نزدیکی این نقاط، باعث گیر افتادن آن‌ها می‌شود.

نکته نهایی در مورد قرار دادن طعمه موش، این است که برای قرار دادن طعمه در فضای آزاد، بهتر است از طعمه‌هایی استفاده کرد که سایر موجودات علاقه چندانی به آن ندارند. بعلاوه بوی قوی و ترغیب کننده‌ای برای موش دارند. آغشته کردن طعمه موش به انواع سم نیز، حیله‌ای برای به دام انداختن این جانور است که باید با احتیاط انجام شود. زیرا این موجودات باهوش اند و به خوبی بوی سم را تشخیص می‌دهند و نقشه شما را خراب می‌کنند!

نگهداری و تمیزکاری تله‌های موش

اگر موش‌های زیادی در محل کار یا زندگی شما وجود دارند، استفاده از انواع تله‌های موش باید به صورت مداوم انجام شود. در این جهت، نگهداری مناسب و تمیز کردن این تله‌ها ضروری است. برای تمیز کردن تله موش لازم است بعد از دور انداختن موش به دام افتاده؛ تمام بخش‌های تله با آب و ترجیحا مواد ضد عفونی کننده بی‌خطر مانند الکل به خوبی شسته شود. بعلاوه ظرف یا بخش باقی‌مانده طعمه باید دور ریخته و طعمه جدیدی در محل تله قرار گیرد.

توجه کنید که تله‌های چسبی بر خلاف سایر انواع آن، یکبار مصرف هستند. در صورتی که چسب این تله‌ها به اطراف سرایت کند باید با استفاده از حلال‌های مناسب مانند تینر، آن را جدا کرده و محل مورد نظر را ضد عفونی کرد. نگهداری مناسب از تله‌ها باعث افزایش عمر مفید آن‌ها و کاهش تعداد و عمر موش‌های مزاحم می‌شود!

نکات ایمنی و بهداشتی در استفاده از تله‌های موش

می‌دانیم که موش‌ها موجودات تمیز و بی‌خطری نیستند. در نتیجه وجود آن‌ها در محل زندگی انسان بسیار خطرآفرین است. برای دفع این خطر در گام اول، باید هنگام قرار دادن و برداشتن تله موش از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کرد. محل قرارگیری تله و طعمه باید ضد عفونی شود. در نهایت برای جلوگیری از انتقال آلودگی موش، تله‌ها باید به طور مداوم تمیز و در فضای باز نگهداری شوند. با رعایت این نکات می‌توان از بروز بیماری‌ یا انتقال آلودگی‌هایی که موش با خود حمل می‌کند؛ جلوگیری کرد.

سخن پایانی

تله موش به‌عنوان یکی از روش‌های نوین و مؤثر در کنترل جمعیت موش‌ها، باعث بهبود محیط‌زیست و اقتصاد منطقه می شود. توصیه می شود از تله‌ها با توجه به اثرات مثبتی که روی محیط‌زیست و جامعه دارند، استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم، این تله‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز و بودجه خودتون، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شرکت کاسپین در زمینه سمپاشی منازل شما برای دفع موش و تله گذاری موش آماده خدمت رسانی به شما عزیزان با ارائه ضمانت نامه کتبی خواهد بود. شما می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

سمپاشی کاسپین

سوالات متداول

  • آیا تله موش برای انسان‌ یا حیوانات خانگی خطرناک است؟

تله‌های موش معمولاً برای کنترل جوندگان مضر طراحی شده‌اند. استفاده از این روش همانند سمپاشی برای انسان‌ها یا حیوانات خانگی در صورت استفاده صحیح و مناسب خطری ایجاد نمی‌کند. اما بهتر است در محلی که حیوانات خانگی حضور دارند، از تله‌های موش با احتیاط استفاده کنید تا جلوی دسترسی به آنها گرفته شود. بعلاوه این تله‌ها باید دور از دسترس کودکان قرار داده شود.

  • چه مواردی را باید در استفاده از تله موش رعایت کرد؟

– تله‌ موش را در محل‌هایی که موش‌ها فراوان‌تر حضور دارند، قرار دهید.
_ اطمینان حاصل کنید که تله در محل‌هایی که حیوانات خانگی دسترسی ندارند، قرار می‌گیرد.
– بر اساس دستورات تولیدکننده، تله‌ها را با دقت و به درستی مونتاژ کنید.
– از دسترسی کودکان به تله‌ها و طعمه آن‌ها جلوگیری کنید.
– با دقت دستورات و هشدارهای موجود بر روی بسته‌بندی تله‌ را مطالعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *