سمپاشی با قیمت مناسب

سمپاشی با قیمت مناسب

یک مگس سبز

آشنایی با روش سمپاشی مگس و باید و نبایدهای آن

مگس جزو حشراتی که قابلیت انتقال بیماری میان انسان و حیوان را دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از حجوم آن‌ها، حتما سمپاشی را در لیست کارهای خود قرار دهید. این حشره موذی در هر فصلی ممکن است دیده شود. این حشره در محیط‌های مختلفی می‌تواند زندگی کند و اکثر مواقع باعث آزار و اذیت انسان‌ها وحتی حیوانات در محیط‌هایی مثل دامداری می‌شوند. برای از بین بردن این موجودات موذی راه‌های مختلفی از جمله استفاده از مگس کش و اسپری‌های حشره کش وجود دارد اما بهترین راه برای از بین بردن مگس‌ها سمپاشی مگس است. در ادامه این مقاله با انواع مگس‌های خانگی و نحوه تولید مثل مگس خانگی آشنا شده و نحوه صحیح سمپاشی مگس را بررسی می‌کنیم.

چرخه تکامل مگس‌ها

چرخه تکامل مگس‌های خانگی شامل چهار مرحله تخم، لارو، شفیره و مگس بالغ است. مگس‌های ماده در یک دوره سه تا چهار روزه، حدود 500 تخم بگذارند. این کار را در محلی مرطوب و غنی از مواد مغذی قرار داده می‌شود. این تخم‌ها بعد از یک روز به لاروهای بدون پا که به آن ماگوت می‌گویند، تبدیل می‌شوند. این لاروهای سفید حدود 3 تا 9 میلیمتر طول داشته و به محض خروج از تخم، از مواد غذایی که در اطراف تخم قرار دارد، تغذیه می کنند. لاروها برای رسیدن به مرحله پیش از شفیرگی، سه مرحله را باید طی کنند. لاروها برای تبدیل شدن به شفیره، به مکانی خشک و خنک نیاز دارند.

پس از شکل گیری شفیره، رنگ آن از زرد به سیاه تغییر می‌کند. شفیره در طی 2 یا 6 روز رشد کرده و به مگس بالغ تبدیل می‌شود. مگس های بالغ به طور معمول 15 تا 25 روز و در برخی موارد تا 2 ماه عمر می‌کند. مگس‌های بالغ، بدون غذا تنها برای چند روز زنده می‌توانند بمانند. بهترین موقع برای رشد و تکامل مگس‌ها، فصل تابستان است و چرخه حیات آن‌ها در طول 7 تا 10 روز کامل می‌شود. مگس‌ها در فصل زمستان، به صورت لارو و یا شفیره در مناطق حفاظت شده قرار دارند. به همین دلیل در طول زمستان کمتر دیده می‌شوند.

چرخه زندگی مگس ها چگونه است؟
چرخه زندگی مگس ها

نحوه تغذیه مگس‌ها

مگس‌ها گونه‌های مختلفی دارند و نحوه تغذیه هر کدام از این گونه‌ها با یکدیگر متفاوت است. مگس خانگی به طور معمول از مواد آلی در حال پوسیدن، مواد قندی و شهد گلها تغذیه می‌کنند. گاهی مواقع نیز از شهدی که از فعالیت شته‌ها باقی مانده است تغذیه می‌کنند. در ناحیه دهانی این نوع مگس‌ها دندانی وجود ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که توانایی جویدن نداشته باشند. به همین دلیل از موادی تغذیه می‌کنند که نیازی به جویدن نداشته باشند. در حقیقت مگس خانگی با ریختن آنزیم‌های گوارشی و بزاق روی ماده خوراکی آن را به شکل محلول تبدیل کرده و از طریق خرطوم خود آن را به داخل دهان می‌کشد.

مگس میوه برای تغذیه بیشتر از سلول‌های مخمری استفاده می‌کنند که روی میوه فاسد یا مواد قندی دیگر وجود دارد. علاوه بر این مگس میوه از مایعات در حال تخمیر و میوه‌هایی مانند موز تغذیه می‌کنند. مگس میوه با سوراخ کردن پوست میوه در داخل آن تخم ریزی می‌کنند و لارو مگس از میوه در حال پوسیدن تغذیه می‌کند.

مگس گوشت از گوشت تازه و یا در حال فاسد شدن تغذیه می‌کند. این نوع مگس معمولا از لاشه حیوانات مرده تغذیه کرده و در آن تخم ریزی می‌کنند. مگس اسب تنها گونه‌ای از مگس است که توانایی جویدن و تکه تکه کردن غذا را داراست. این موجود نیش بسیار دردناکی دارد. نوع ماده مگس اسب برای تخم ریزی نیاز به پروتئین‌های موجود در خون دارد؛ به همین دلیل اسب‌ها و یا انسان‌ها را نیش زده و از خون آن‌ها تغذیه می‌کند. مگس خوشه‌ای نیز مانند مگس خانگی از شهد گلها و دیگر مایعات مربوط به گیاهان و همچنین مواد آلی تغذیه می‌کند. مگس فاضلاب نیز از لجن‌ها و مواد در حال پوسیدن موجود در فاضلاب تغذیه می‌کند.

مگس ها چگونه تغذیه می کنند؟
نحوه تغذیه مگس ها

انواع مگس‌ها را بشناسیم

مگس‌ها یک خانواده بزرگ از حشرات هستند که تقریبا همه آن‌ها موذی هستند. به صورت کلی 5 نوع مگس وجود دارد که حتی یک نوع از آن‌ها کشنده است. به همین دلیل باید با انواع این حشره موذی و راه‌های مبارزه با آن‌ها آشنا باشید تا در صورت مواجه با آن‌ها بتوانید این حشرات را از محل زندگی خود فراری دهید.

1. مگس خانگی Musca domestica

مگس خانگی رایج‌ترین گونه مگس‌هاست که در اطرافمان بیشتر از هر حشره دیگری میبینیم. این نوع مگس از دسته دوبالان و خانواده Musca domestica بوده و دارای رنگ خاکستری متمایل به سیاه است. بر روی قفسه سینه مگس خانگی چهار خط تیره طولی دارد. بدن این حشره مودار بوده و یک جفت بال غشایی نیز دارند. طول بدنه این حشره 8 تا 10 میلی متر است که با احتساب بال‌هایش 13 تا 15 میلی متر است. چشم‌های مرکب این حشرات به رنگ قهوه‌ای بوده و جالب است بدانید که چشم‌های نرها از ماده‌ها بزرگ‌تر است. این حشرات دارای دو شاخک سه بندی بوده که بند سوم آن بزرگ‌تر از سایر بندهاست.

مگس خانگی چیست؟
مگس خانگی

2. خرمگس یا مگس اسب

خرمگس‌ها دومین گونه رایج مگس در دنیا هستند که به احتمال زیاد اسم آن‌ها را شنیده‌اید. خرمگس یا مگس اسب دارای ابعادی بزرگ‌تر از دیگر مگس‌ها بوده و در حین پرواز کردن بسیار چابک هستند. جنس نر این موجودات دهان ضعیفی دارند و فقط از شهد گیاهان تغذیه می‌کنند اما نوع ماده خرمگس‌ها برای تغذیه از انسان و حیواناتی مانند اسب را گاز گرفته و خون آن‌ها را می‌مکند. دلیل تغذیه خرمگس‌های ماده از خون این است که بتوانند پروتئین مورد نیاز برای تولید مثل خود را تامین کنند. این حشرات ترجیح می‌دهند در زیر نور آفتاب پرواز کنند و تقریبا شب‌ها بی‌تحرک هستند. از مناطق تاریک دوری می‌کنند. خرمگس‌ها به صورت میانگین 2 تا 3 هفته عمر می‌کنند ولی اگر شرایط برای زندگی آن‌ها ایده آل باشد، ممکن است تا 3 ماه نیز عمر کنند.

خر مگس چیست؟
خرمگس

3. مگس سرکه یا مگس میوه Drosophila melanogaster

مگس میوه یکی از گونه‌های کوچک مگس‌ها هستند که یکی از آفت‌های جدی برای میوه‌های در معرض رسیدن یا رسیده می‌باشد. این حشرات حدود 3 تا 4 میلی متر طول دارند. چشم این مگس‌ها آجری رنگ است و همچنین بدن آن‌ها به رنگ قهوه‌ای یا برنزی با حلقه‌های سیاه عرضی است. این مگس‌ها همانطور که از نامشان پیداست، معمولا از اطراف میوه‌های پوسیده، فاسد، بیش از حد رسیده و اطراف سرکه‌ها پیدا می‌شوند. آن‌ها از میوه‌ها تغذیه کرده و داخل آن‌ها تخم ریزی می‌کنند تا لاروها در محیطی پر از مواد غذایی رشد کنند.

مگس سرکه و مگس میوه
مگس سرکه

4.مگس‌های اصطبل (Stomoxys calcitrans)

مگس اصطبل دارای جثه بزرگی بوده و رنگ مشکی دارند. طول این مگس 5 تا 11 میلی‌متر و عرض آن 8 تا 10 میلی‌متر است. این حشره از خون پستانداران تغذیه می‌کند که با گزیدن پوست و درد همراه است.

• اهمیت پزشکی مگس اصطبل:

مگس اصطبل باعث تحریک و در برخی مواقع باعث از دست دادن خون زیاد می‌شود. زخم‌های حاصل از گزش آنها به شدت آزاردهنده و دردناک بوده و می‌توانند باعث عفونت شوند. همچنین مگس اصطبلب ناقل بیماری‌هایی مانند سیاه زخم، آناپلاسموز و کرم معده هابرونما هستند.

مگس اصطبل چیست؟
مگس اصطبل

• مبارزه با مگس اصطبل:

بهترین روش برای از بین بردن مگس اصطبل سمپاشی مگس است. سمپاشی مگس باعث نابودی مگس‌ها و همچنین جلوگیری از ورود مگس‌ها به اصطبل می‌شود. همچنین بهتر است از تجمع کود و علف در اصطبل خودداری کنید؛ زیرا توده‌های کود محل مناسبی برای زندگی و تخم ریزی مگس‌ها هستند.

5.مگس‌های تسه تسه خانواده گلوسینیده (Glossinidae)

مگس تسه تسه در بخش بزرگی از مرکز قاره آفریقا میان صحرای بزرگ آفریقا و بیابان کالاهاری سکونت دارد. افرادی که در مسیر کشتزارها، مزارع یا مناطق شکاری روستاهای آفریقا هستند بیشتر در معرض برخورد با این حشره قرار دارند. این حشره یکی از مرگبارترین نیش‌های دنیا را دارد.

آشنایی با مگس تسه تسه
مگس تسه تسه

اهمیت پزشکی مگس‌های تسه تسه

نیش مگس تسه تسه ناقل انگل تریپانوزوم بروسی (Trypanosoma brucei) که عامل بیماری معروف به بیماری خواب آفریقایی است. هیچگونه دارویی برای درمان یا پیشگیری از بیماری خواب وجود ندارد و در صورت ابتلاء به این بیماری در اکثر اوقات نتیجه آن مرگ خواهد بود.

تولید مثل مگس خانگی

مگس خانگی در محل‌های گرم و مرطوب تخم ریزی می‌کند تا لاروهایشان غذا و رطوبت کافی برای رشد داشته باشند. این محل‌ها می‌توانند شامل کود حیوانی، زباله‌ها، لاشه حیوانات، میوه‌ها و گیاهان فاسد باشد. مگس‌های ماده در کل 5 تا 6 دسته 75 تا 100 تایی تخم می‌گذارند که اگر شرایط و آب و هوا مساعد باشد، در عرض 12 تا 24 ساعت مگس‌ها از تخم‌ها خارج می‌شوند.

تولید مثل مگس خانگی چگونه است؟
تولید مثل مگس خانگی

تفاوت مگس خانگی و خرمگس

اصلی‌ترین تفاوت این دو گونه ابعاد بدن و اندازه بال‌هاست. خرمگس، بدن، سر و چشم‌های بزرگ‌تری دارد و بال‌هایی بزرگ با لکه‌های تیره رنگ دارند که در هوا کاملا واضح هستند. اما مگس‌های خانگی بدن بسیار کوچکتری داشته و بال‌های آن‌ها بسیار کوچک‌تر بوده و رنگ واضحی ندارند. تفاوت دیگر این دو حشره با یکدیگر، در توانایی نیش زدن خرمگس‌هاست. مگس‌های خانگی به بخاطر ساختار دهانی خود، توانایی نیش زدن را ندارند. همچنین مگس‌های خانگی بیشتر تمایل به خوردن مواد قندی و شهد گیاهان هستند اما خرمگس‌ها ماده عمده تغذیه خود را از خون انسان یا سایر جانداران انجام می‌دهند.

مضرات مگس‌ها

مهم‌ترین مضرات مگس‌ها فارق از ایجاد مزاحمت و سر و صدا، انتقال بیماری است. مگس‌ها به دلیل سبک زندگی و نحوه تغذیه، می‌توانند عامل انتقال بیماری‌های مختلف باشند. همچنین می‌توانند باعث انتقال تخم کرم‌ها نیز شوند.

مضرات مگس ها چیست؟
مضرات مگس ها

گسترش و انتقال بیماری‌ها بصورت مکانیکی

مگس‌ها موجودات بی‌قراری هستند و دائما بین محیط‌های مختلف در رفت و آمد هستند. معمولا این موجودات از فضولات و آشغال تغذیه می‌کنند، با توجه به اینکه بسیاری از این موارد ممکن است حاوی باکتری و ویروس باشند، پس از نیش زدن، این باکتری‌ها و ویروس‌ها به خون قربانی وارد می‌‎شوند و باعث بیماری خواهند شد.

همه چیز خواری مگس‌ها

مگس‌ها تقریبا از هرچیزی که بتوانند تغذیه می‌کنند. فضولات، آشغال، مواد آلی درحال پوسیدن، میوه‌های فاسد شده، شیره گیاهان، شهد گل‌ها، مواد قندی و خون انسان‌ها و حیوانات از جلمه مواردی است که مگس‌ها برای تغذیه استفاده می‌کنند. این محیط‌ها اکثرا دارای باکتری یا ویروس هستند و مگس‌ها می‌توانند ناقل باکتری، ویروس و بیماری‌ها به انسان باشند.

بیماری های قابل انتقال توسط مگس ها (ضرورت تهیه سم برای مگس ها)

این حشرات می‌توانند ناقل بیماری‌هایی همچون فلج اطفال، تراخم، کوکساکی، هپاتیت، اسهال باکتریایی، شیگلا، وبا، حصبه و… باشند. همچنین این مگس‌ها اگر وارد بیمارستان شوند، ممکن است وارد زخم بیمارانی شوند که توانایی حرکتی برای دور کردن مگس‌ها را از خود ندارد. مگس تسه تسه نیز می‌تواند موجب انتقال بیماری خواب آفریقایی شود که دارویی برای آن وجود ندارد. در ادامه به توضیح برخی از این بیماری‌ها و نحوه انتقال آن‌ها می‌پردازیم.

بیماری های قابل انتقال توسط مگس ها چیست؟
بیماری های قابل انتقال توسط مگس ها

حصبه

حصبه از بیماری‌هایی است که توسط مگس‌ها به انسان منتقل می‌شود. این بیماری به دلیل استفاده از غذاها یا نوشیدنی‌هایی که به باکتری سالمونلا (Salmonella) آلوده شده‌اند به وجود می‌آید. مگس‌ها یکی از عاملان انتقال این نوع باکتری هستند و با نشستن روی غذا و یا نوشیدنی شما می‌توانند آن را به باکتری سالمونلا آلوده کنند. همین موضوع می‌تواند باعث انتقال بیماری حصبه از مگس به انسان شود.

بیماری حصبه دارای علائمی چون سردرد، تب بالای بدن تا 40 درجه سانتی گراد، بدن درد و اسهال و کم اشتهایی است که سه تا چهار هفته زمان می‌برد تا به طور کامل در بدن از بین برود. اگر علائم این بیماری را در خود یا اطرافیان مشاهده نمودید در اولین اقدام به پزشک مراجعه نموده و داروهای تجویز شده را به سرعت مصرف نمایید.

وبا

یکی دیگر از بیماری‌هایی که توسط مگس‌ها به انسان انتقال داده می‌شود بیماری وبا است. این بیماری یک نوع بیماری عفونی به حساب می‌آید و در افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باعث اسهال شدید می‌شود. اگر این بیماری به موقع درمان نشود، ممکن است بدن شما دچار کم آبی شدید شود. این بیماری توسط یک نوع باکتری با نام Vibrio در بدن ایجاد می‌شود که از طریق خوردن غذاهایی که این باکتری برروی آن‌ها وجود داشته باشد منتقل می‌شود. مگس‌ها به دلیل اینکه در محیط‌های زندگی می‌کنند که باکتری‌های مختلفی وجود دارد، می‎‌توانند عامل انتقال باکتری Vibrio نیز باشند و با نشستن روی غذاها، باعث انتقال این بیماری به انسان شوند. بیماری وبا دارای علائمی همچون درد شدید شکمی، اسهال خونی، استفراغ و سوء هاضمه می‌باشد.

دیسانتری

این بیماری نیز جزو بیماری‌هایی است که توسط مگس‌ها به انسان منتقل می‌شود. این بیماری سبب ایجاد التهاب روده شده و از طریق مواد غذایی آلوده به باکتری ایجاد کننده این بیماری به انسان منتقل می‌شود. رایج‌ترین علائمی که این بیماری ایجاد می‌کند استفراغ و نفخ شکم و اسهال خونی است. مگس‌ها می‌توانند این باکتری را با خود حمل نموده و آن را به مواد غذایی منتقل کنند.

بهترین راه های طبیعی کنترل و از بین بردن مگس ها

برای کنترل، دور کردن و از بین بردن مگس‌ها به صورت طبیعی می‌توانید از برخی از مواد و گیاهان استفاده کنید. همچنین تله‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به صورت طبیعی درست کرده و مگس‌ها را کشته و یا گیر بیندازید. در ادامه بهترین راه‌های طبیعی برای کنترل و از بین بردن مگس‌ها را معرفی می‌کنیم.

راه های طبیعی از بین بردن مگس ها
راه های طبیعی کنترل مگس ها

استفاده از اسپری زنجبیل برای از بین بردن و دور کردن مگس

بوی زنجبیل یکی از مواردی است که مگس‌ها از آن متنفر هستند. برای دور کردن مگس‌ها از خانه، می‌توانید با استفاده از زنجبیل، یک اسپری درست کنید. برای این کار مقداری پودر زنجبیل را در یک بطری اسپری ریخته و سپس یک فنجان آب داخل بطری بریزید. سپس درب بطری را بسته و آن را به خوبی تکان دهید تا زنجبیل داخل آب حل شود. در نهایت این محلول را در مکان‌هایی که مگس‌ها تجمع می‌کنند و یا جاهایی که می‌خواهید مگس‌ها به آن وارد نشوند، اسپری کنید.

استفاده از گیاه شمعدانی برای دور کردن مگس خانگی

بوی گیاه شمعدانی نیز از بوهایی است که که مگس‌ها از آن تنفر دارند. برای تهیه اسپری گیاه شمعدانی، باید مقداری روغن این گیاه را تهیه کرده و با استفاده از آن، محلول اسپری درست کنید. برای تهیه این اسپری، چند قطره روغن گیاه شمعدانی را داخل بطری اسپری ریخته و سپس دو فنجان آب به آن اضافه کنید و در نهایت بطری را به خوبی تکان دهید. اگر بخواهید می‌توانید کمی الکل و سرکه به این محلول اضافه نمایید. این اسپری را نیز می‌توانید به مکان‌هایی که مگس‌ها تجمع می‌کنند و یا اطراف خانه خود بپاشید.

استفاده از چسب مگس برای از بین بردن مگس ها

اگر در ایوان یا حیاط خانه شما نیز مگس‌های زیادی وجود دارند، می‌توانید از چسب مگس برای از بین بردن مگس‌ها استفاده کنید. این چسب‌ها انواع مختلفی دارند؛ بعضی از آن‌ها مخصوص آویزان کردن بوده و بعضی دیگر قابلیت چسباندن به چارچوب در را دارند. این چسب‌ها به شدت چسبنده هستند و باید توجه داشته باشید که موقع استفاده از آن‌ها خود و اطرافیانتان به صفحه چسبنده آن دست نزنید. این چسب‌ها به دلیل بویی که دارند باعث جذب مگس‌ها به سوی آن‌ها شده و بدین ترتیب به آن‌ها می‌چسبند.

استفاده از گیاه اکالیپتوس برای فراری دادن مگس ها

گیاه اکالیپتوس نیز از جلمه گیاهانی است که برای فراری دادن مگس‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. پرورش دادن این گیاه در اطراف خانه‌تان و یا اسپری کردن روغن آن در اطراف خانه به عنوان دو روش موثر برای مبارزه با مگس‌ها شناخته می‌شوند. برای درست کردن اسپری، می‌توانید ۲۵ قطره روغن اوکالیپتوس را در یک بطری اسپری ریخته و سپس دو فنجان آب نیز به آن اضافه کنید و در نهایت ظرف اسپری را خوب تکان دهید. این محلول را در اطراف خانه یا در محل تجمع مگس‌ها اسپری کنید تا از دست آن را راحت شوید.

استفاده از تله قیف کاغذی برای از بین بردن مگس ها

روش تله قیف کاغذی از روش‌های قدیمی برای به دام انداختن مگس‌هاست. این روش بسیار آسان و موثر بوده و نیاز به مواد زیادی ندارد. در قسمت‌هایی از خانه که فکر می‌کنید مگس‌های معمولا در آن‌ها تجمع می‌کند، یک بطری قرار داده و یک چهارم از بطری را با سرکه سیب پر کنید. سپس با استفاده از یک کاغذ، یک قیف ساخته و روی در بطری قرار دهید. مگس‌ها از قسمت گشاد قیف وارد بطری شده ولی قادر نخواهند بود از این تله خارج شوند.

استفاده از ترکیب سرکه و مایع ظرف شویی برای از بین بردن مگس ها

با استفاده از ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی نیز می‌توانید مگس‌ها را به دام بیندازید. در یک لیوان مقدار کمی سرکه سیب بریزید و با چند قطره مایع ظرفشویی مخلوط کنید. روی لبه لیوان را با استفاده از پلاستیک بپوشانید و روی پلاستیک سوراخ‌های کوچکی ایجاد کنید. مگس‌ها به سمت بوی سرکه جذب شده و برای خوردن آن داخل لیوان می‌روند. بدین ترتیب یا در لیوان گیر کرده و نمی‌توانند از آن خارج شوند و یا در سرکه غرق می‌شوند.

آموزش سمپاشی مگس ها در خانه

با استفاده از سموم و مواد شیمیایی که برای از بین بردن مگس‌های خانگی ساخته شده‌اند، می‌توانید از بین بردن مگس‌ها را در خانه از بین ببرید. سمپاشی نه تنها می‌تواند مگس‌های بالغ را از بین ببرد بلکه لاروها و تخم‌های آن‌ها را نیز نابود می‌کند. با توجه به اینکه سم‌ها مواد خطرناکی هستند و برخورد آن‌ها با پوست انسان یا استنشاق آن‌ها ممکن است باعث آسیب رسیدن و یا حتی ایجاد مسمومیت و مرگ شود. به همین دلیل توصیه می‌شود سمپاشی را به افراد متخصص بسپارید.

معرفی بهترین سم مگس کش قوی

اگه می‌خواهید از یک سم مگس کش برای از بین بردن انواع مگس‌های محل زندگی یا کار خود استفاده کنید، باید از یک سم قوی استفاده کنید تا تمامی مگس‌ها و لاروهای آن‌ها را با یک بار سمپاشی از بین ببرید. در ادامه به شما بهترین سم مگس کش را معرفی می‌کنیم.

سم آجیتا AGITA

سم پودری کشنده مگس آجیتا AGITA یکی از بهترین سم‌های مگس کشی است که می‌توانید از آن برای از بین بردن مگس‌ها استفاده کنید. این سم به شکل پودر عرضه می‌شود و باید آن را به صورت محلول در آب در محل‌های تجمع مگس‌ها اسپری نمایید. برتری سم مگس کش آجیتا نسبت به سایر سم‌ها، این است که برای انسان و حیوانات دیگر هیچ ضرری ندارد و می‌توانید از آن در خانه، مزرعه و یا دامداری و یا حتی مرغداری استفاده نمایید.

سم آجیتا AGITA چیست؟
سم آجیتا AGITA

روش دیگری که می‌توانید از آن برای بین بردن مگس‌ها استفاده نمایید این است که سم آجیتا رو بدون آب و به شکل پودر در محیطی که محل تجمع مگس‌ها است، پخش کنید. روش سوم استفاده از سم آجیتا نیز این است که که با استفاده از این سم و مقدار کمی آب، یک مایع غلیظ درست کرده و آن را مانند رنگ روی سطوحی که مگس‌ها حضور دارند پخش کنید.

همچنین این سم دارای اثرگذاری فوری بوده و تا هشت ماه نیز ماندگاری دارد. به همین دلیل با یک بار سمپاشی به مدت هشت ماه خیالتان از بابت مگس‌ها راحت خواهد بود. برتری دیگر سم آجیتا این است که از راه‌های مختلفی می‌تواند باعث نابودی مگس‌ها شود. این حشرات با تماس فیزیکی، خوردن سم و یا حتی استنشاق سم، از بین می‌روند. به همین دلیل است که این سم بعنوان قوی‌ترین سم مگس کش شناخته می‌شود. شما می‌توانید از سم آجیتا برای از بین بردن گونه‌های مختلف مگس از جمله مگس خانگی استفاده نمایید.

سم دیویس

سم دیویس را نیز می‌توان به عنوان یکی از بهترین سم‌های مگس کش معرفی نمود. این سم کاملا بی‌بو بوده و به شکل اسپری عرضه می‌شود. این سم حداقل 3 ماه ماندگاری دارد. سم دیویس تاثیر گذاری آنی برروی مگس‌ها دارد و می‌تواند به سرعت آن‌ها را از بین ببرد. قیمت این سم بسیار مناسب بوده و استفاده از آن کاملا مقرون به صرفه است. همچنین این سم بهداشتی بوده و برای سلامتی انسان‌ها خطری ندارد.

سم مگس کش دیویس
سم دیویس

برای استفاده از سم دیویس 4 راه مختلف دارید. اولین روش استفاده از این سم، اسپری کردن آن برروی محل‌های تجمع مگس‌هاست. در این روش باید 100 گرم از سم دیویس را در یک لیتر آب ولرم حل کنیم. سم را باید به صورت آرام و تدریجی به آب اضافه کنید تا سم به خوبی در آب حل شود. این محلول را درون یک اسپرس سمپاش ریخته و در مکان‌هایی مورد نظر اسپری کنید.

روش دوم که با نام روش رنگ آمیزی نیز شناخته می‌شود به این صورت است که باید یک محلول غلیظ با استفاده این سم درست کرده و آن را با استفاده از قلم مو روی سطوح مورد نظر پخش کنید. برای استفاده از این روش، ابتدا باید سطوح مورد نظر را از وجود هرگونه گرد و غبار پاکسازی کرده و سپس سم را بر روی آن سطوح پخش کنید. در روش بعدی که با نام روش مرطوب کردن نیز شناخته می‌شود، باید 100 گرم سم را در 200 میلی لیتر آب حل کنید. سپس آن را روی کف زمین ریخته و آن را پخش کنید. روش آخر طعمه گذاری نام دارد و برای انجام آن می‌توانید در ظرف‌های مرطوبی که امکان نشستن مگس‌ها در آن‌ها زیاد است، طعمه‌هایی آغشته به سم قرار دهید.

راه های انتقال بیماری ها از مگس ها

انتقال بیماری‌ها از مگس به انسان و حتی به حیوانات به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. هنگامی که شما با روش‌های انتقال بیماری‌ها، بهتر می‌توانید از انتقال بیماری‌های جلوگیری کنید. سه روش برای انتقال بیماری‌ها از مگس‌ها به انسان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

راه های انتقال بیماری ها از مگس ها
راه های انتقال بیماری ها از مگس ها

انتقال لمسی

انتقال لمسی که به آن انتقال مکانیکی نیز گفته می‌شود یکی از رایج‌ترین روش انتقال بیماری از مگس به انسان است. انتقال لمسی به انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها از طریق پاها و ساق‌های پای پرموی مگس‌ها گفته می‌شود. روی پاها و ساق پای مگس‌ها موهای بسیار ریز و نازکی وجود دارد که می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌ها را به خود جذب نموده و باعث پخش شدن بیماری شود. همچنین عواملی مانند تخم های کرم ها، کیست‌های انگل‌ها و… را نیز می‌توانند منتقل کنند.

انتقال از طریق استفراغ

این روش نیز یکی از راه‌های شایع انتقال بیماری‌ها از طریق مگس‌هاست. مگس‌ها به صورت ژنتیکی عادت دارند استفراغ کنند. با توجه به اینکه تغذیه مگس‌ها شامل مقادیر زیادی میکروب و باکتری است، هنگامی که یک مگس محتویات معده خود را بالا می‌آورد، این میکروب‌ها و باکتری‌ها را به آن سطح منتقل می‌کند.

انتقال از طریق دفع مدفوع

به صورت کلی مدفوع تمامی حیوانات شامل مقادیر زیادی از میکروب‌ها و باکتری است. حال اگر این مدفوع برای مگس باشد، این میزان بسیار بیشتر خواهد بود. علاوه بر این در مدفوع مگس انواع کیست انگل و تخم کرم نیز وجود دارد. به همین دلیل فضولات مگس‌ها نیز قادر به آلوده کردن محیط است. این موجودات به صورت متوالی مدفوع کرده و تمامی محیط‌هایی که در آن حضور دارند را آلوده می‌کنند.

حقایق جالب در خصوص مگس ها

حقایق جالبی در مورد مگس‌ها وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. این حقایق می‌توانند باعث شناخت بیشتر شما از این موجودات شده و به شما در از بین بردن مگس‌ها کمک کنند. همچنین با داشتن شناخت بیشتر از این موجودات می‌توانید راه‌های انتقال بیماری را فراگرفته و از شر بیماری هایی که به شما انتقال می دهند، در امان بمانید.

حقایق جالب در خصوص مگس ها
حقایق جالب در خصوص مگس ها

ایمنی مگس‌ها در برابر بیماری

یکی از سوالاتی که در مورد مگس‌ها وجود دارد این است که چرا با اینکه مگس‌ها خود ناقل بیماری هستند و همیشه در محیط‌های کثیف و آلوده زندگی می‌کنند، خودشان دچار بیماری نمی‌شوند. علت این است که برروی سطح خارجی بدن و همچنین در لوله گوارش مگس‌ها پادزهرهایی وجود دارد که ویروس‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد.

تشابه ژنتیکی مگس ها و انسان ها

برخی مگس‌ها تا حدودی از نظر ژنتیکی به انسان شباهت دارند. البته این شباهت شامل تمامی مگس‌ها نمی‌شود و و تنها مگس‌های میوه خوار این ویژگی را دارند. طبق تحقیقات ژنتیک‌های مگس‌های میوه خوار تا 77 به ژنتیک‌های انسان شباهت دارد.

امکان دیدن پشت سر

مگس‌ها جزو معدود حیوانات و حشراتی هستند که می‌توانند پشت سرشان را نیز ببینند. این موضوع به دلیل هزاران لنز کوچکی است که در چشمان آن‌ها در هر جهت قرار دارد که به آن‌ها امکان دید 360 درجه را می‌دهد. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع شما موفق به کشتن مگس‌ها نمی‌شوید.

کمک به سفر انسان ها به فضا

این قضیه نیز برای تمامی مگس‌ها صدق نمی‌کند و تنها مربوط به تعدادی محدودی از مگس‌هاست. اتفاقی جالب که در سال 2014 افتاد این بوده که چندین مگس توسط سازمان فضایی ناسا به یک ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند تا در سه زمینه آزمایش شوند. اولین آزمایش، تاثیرات پرتوهای فضایی برحانداران بود. دومین آیمایش مربوط به نحوه پرواز در فضا بوده و سومین آزمایش تاثیرات بلند مدت جاذبه ضعیف بر موجودات زنده بود. نتایجی که از این تحقیقات بدست آمد، تاثیرات زیادی را برروی نتایج سفر انسان به فضا داشت.

ریاضی دانان بالدار

جالب است بدانید که مگس‌ها نیز می‌توانند در ریاضیات حرفی برای گفتن داشته باشند؛ مگس‌ها زاویه دستی که برای گرفتن یا کشتن آن‌ها به سمتشان می‌آیند را تشخیص دهند. همچنین زاویه مگس کش را نیز محاسبه کرده و پس از آن یک طرحی از بهترین مسیر فرار و پرواز را انتخاب کنند. تمامی این محاسبات را در 100 میلی ثانیه انجام می‌دهند. به همین دلیل است که مگس‌ها می‌توانند به سرعت فرار کرده و از مرگ نجات یابند.

شباهت با حشرات دیگر

مگس‌ها دارای انواع مختلفی هستند و تنوع زیادی دارند. این موضوع باعث شده است تا انواع مختلفی از مگس‌ها در سرتاسر جهان وجود داشته باشد. برخی از انواع مگس‌ها شباهت‌های زیادی به سایر حشرات دارند و یا شاید حتی با آن‌ها اشتباه گرفته شوند. برای نمونه یکی از انواع مگس‌ها هستند که بسیار شبیه به زنبور است. این موضوع تنها یکی از شباهت‌های مگس‌ها با حشراتی دیگر است. این شباهت‌‎ها بسیار بیشتر از یک مورد یا دو مورد است.

مگس های تقلبی!

یکی از موضوعات جالب راجع به مگس‌ها این است که برخی از حشرات با مگس‌ها اشتباه گرفته شده و در دسته مگس‌ها قرار می‌گیرند. مگس‌ها جزو دسته دوبالان به حساب می‌آیند. برخی از حشرات نیز به دلیل شباهت بسیار زیادی که به مگس‌های واقعی دارند، به اشتباه جزو مگس‌ها در نظر گرفته می‌شوند و در دسته دوبالان قرار می‌گیرند.

رژیم غذایی مگس ها

رژیم غذایی مگس‌ها نیز جزو حقایق جالب و جذابی است که درباره مگس‌ها وجود دارد. مگس‌ها به طور معمول مواد غذایی را برای خورد انتخاب می‌کنند که به صورت مایع هستند. این موضوع مربوط به سیستم گوارشی و همچنین دهان آن‌ها است. مگس‌ها در دهان خود هیچ دندانی ندارند و همین موضوع باعث شده تا توانایی جویدن را نداشته باشند. به همین دلیل باید از اندام خرطوم مانندی که دارند تنها برای نوشیدن استفاده کنند. البته در زمان‌هایی که نتوانند غذای مایع پیدا کنند، اسید معده خودشان را برروی ماده غذایی بالا آورده و این اسید مولکول‌های غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به مایع می‌کنند.

تشخیص مزه غذا از طریق پاها

یکی از حقایق جالب اما عجیب درباره مگس‌ها و بسیاری از حشرات این است که آن‌ها می‌توانند از طریق پاهایشان مزه‌ها را متوجه شوند. مگس‌‎ها برروی پاهایشان پرز‌هایی دارند که در واقع حسگرهای چشایی آن‌ها هستند و از طریق آن‌ها می‌تواند مزه‌ها را بچشند. به همین خاطر است که حشرات ابتدا برروی تمامی غذاها، فضولات و… می‌نشینند تا طمع آن‌ها را حس کنند.

راه رفتن در حالت وارونه

راه رفتن وارونه یکی از ویژگی‌‎هایی است که تنها مگس‌های معمولی و خانگی آن را دارند. آناتومی و فرم بدن این حشرات به گونه‌ای است که می‌توانند به شکل‌های افقی، عمودی و یا حتی روی سقف به شکل وارونه راه بروند. این موضوع به دلیل بالشتک‌های چسبناکی است که در پاهای این گونه از مگس‌ها وجود داشته و از افتادن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

طول عمرهای کوتاه

از دیگر ویژگی‌‎های مگس‌ها که برای ما انسان‌ها خوشحال کننده است، طول عمر کوتاه آن‌هاست. تمامی مراحل زندگی آن‌ها از تخم، لارو، شفیره تا بالغ شدن آن‌ها حدود 30 روز طول می‌کشد و در واقع یک مگس تا زمانی که به مرگ طبیعی بمیرد، یک ماه عمر می‌کند. البته این زمان به صورت میانگین بوده و تحت تاثیر شرایط محیطی مختلف و یا حتی در گونه‌های مختلف می‌توانند طول عمرهای متفاوتی داشته باشند.

تولید مثل بالا

اگر میبینید مگس‌‎ها با وجود عمر کم، تعداد زیادی دارند به دلیل تولید مثل بالای آن‌هاست. این موجودات در طی عمر 30 روزه خود، حدود 2 هزار تخم می‌گذارند. این تخم‌ها به صورت معمول در دسته‌های 75 الی 150تایی در بازه‌های زمانی مختلف گذاشته می‌شوند.

تولید مثل در محیط های آلوده

تولید مثل تمامی انواع مگس‌ها در محیط‌های بسیار آلوده است. در واقع به دلیل اینکه این موجودات از محیط‌های آلوده تغذیه می‌کنند، معمولا در همان محیط‌ها نیز تخم گذاری می‌کنند. این حشرات عادت دارند تخم‌های خود را برروی لاشه حیوانات، فضولات و مدفوع، میوه‌های گندیده و … انجام دهند تا هنگامی که لاروها از تخم بیرون می‌آیند، به منابع غذایی نزدیک باشند و از گرسنگی نمیرند.

واکنش های بسیار سریع

مگس‌ها به صورت کلی واکنش‌های بسیار سریعی می‌توانند از خود نشان دهند. این قابلیت به لطف قدرت پردازش بسیار بالا و سریع مگس‌هاست. همچنین دید 360 درجه‌ای مگس‌ها به آن‌ها کمک می‌کند که سرعت واکنش آن‌ها بیشتر از دیگر حشرات است.

جوان ترین حشرات

دانشمندان توانسته‌اند تاریخ زمین را تا حدود 250 میلیون سال پیش تخمین بزنند. قدمت بسیاری از حیوانات به 200 میلیون سال قبل باز می‌گردد که آن‌ها را به قدیمی‌ترین موجودات زمین تبدیل شوند. اما در این بین تحقیقات و شواهد نشان داده‌اند که مگس‌ها تنها 70 میلیون سال قدمت داشته و جزو جوان‌ترین حشرات کره زمین هستند. قدمت این موجودات از بیشتر موجوداتی که برروی کره زمین زندگی کرده‌اند کمتر است.

عدم پرواز مسیر های طولانی

مگس‌ها حشراتی هستند که در دسته دوبالان قرار می‌گیرند و بسیار سریع می‌توانند از جای خود پریده و پرواز کنند. اما بسیاری از آن‌ها مانند مگس‌های خانگی نمی‌توانند در مسافت‌های طولانی پرواز کنند. مگس‌ها به طور معمول در یک ساعت تنها 7 کیلومتر پرواز کنند. اما طولانی‌ترین مسیری که برای پرواز مگس‌ها ثبت شده است، 32 کیلومتر است که در محیط‌های روستایی و کشاورزی بوده است؛ این موضوع نیز به این دلیل بوده که مگس‌ها مجبور بوده‌اند برای رسیدن به غذا مسافت طولانی را طی کنند.

مکان های تجمع مگس ها

مگس‌ها بیشتر در محیط‌هایی تجمع می‌کنند که در آن‌ها غذای بیشتری پیدا کنند. از آنجا که این محیط‌ها اکثر محیط‌های آلوده و کثیفی هستند، بهتر است که آن‌ها را بشناسید و از بین ببرید. مگس‌ها بیشتر در محیط‌هایی مانند: رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کارخانه های تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی، محل تخلیه پسماندها و زباله‌ها، انبارهای مربوط به مواد غذایی، کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و… تجمع کرده و در این محل‌ها تخم ریزی و تولید مثل می‌کنند. زیرا چنین محیط‌هایی سرشار از غذاهایی است که این حشرات از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

ضرورت سمپاشی مگس

مگس‌ها با چشم های مربعی‌شکلی که دارند، همه‌جا پرواز می‌کنند و در بسیاری از مناطق وجود دارند، داخل دستشویی، فاضلاب، آشپزخانه، کنار سطل زباله‌ها و هر جایی که فکرش را بتوانید بکنید. تماس آن‌ها با ظروف غذا و لوازم شخصی می تواند منبعی برای انتقال بیماری‌ها هم باشد و این مورد در کنار مزاحمت‌هایی که ایجاد می‌کنند، نگران کننده است. با این اوصاف بهتر است به فکر سمپاشی مگس باشید. همین دلایل، ضرورت و اهمیت سمپاشی را به‌خودی‌خود بالا می‌برد و باید در این مورد حساس باشید.

 

مگس در حال خوردن شهد
سمپاشی مگس در دامداری

 

مضرات حضور مگس در دامداری

از مناطقی که مگس‌ها خیلی تمایل به زندگی در آن جا دارند، دامداری‌ها را می توان نام برد. حیوانات هم از شر این موجود موذی در امان نیستند. دامداری‌ها منبعی برای تولید شیر و گوشت هستند و وجود مگس‌ها در این محیط‌ می‌تواند موجب آلودگی‌های احتمالی و حتی انتقال بیماری به حیوانات شود. به همین دلیل سمپاشی سوسک و مگس در این مکان بسیار مهم است و باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود.

مورد بعدی که می‌تواند جزو مضرات حضور مگس در دامداری‌ها باشد، مربوط به تکثیر مگس‌ها است ازآنجایی‌که محیط دامداری می‌تواند یک بستر بسیار مناسب برای تخم‌گذاری‌ مگس ها باشد، سمپاشی مگس در این محیط‌ها خیلی مهم و اساسی است. برای ازبین‌بردن این حجم از مگس در دامداری‌ها طبیعتاً روش‌های فیزیکی کارآمد نیست! و شما باید از یک سم مخصوص مگس دامداری برای این محیط‌ها استفاده کنید.

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید! >>

سمپاشی با بهترین مواد و تضمینی

همین حالا تماس بگیرید!

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید

روش‌های ازبین‌بردن مگس

 راهکارهایی که شما می‌توانید استفاده کنید و این موجودات را از محیط کار یا خانه حذف کنید و از شر مزاحمت‌های این حشرات راحت شوید چه چیزهایی هستند؟ به‌طورکلی روش‌های ازبین‌بردن مگس، به دو روش کلی تقسیم می‌شوند و شما می‌توانید هر کدام را باتوجه‌به شرایط و موقعیتی که دارید، استفاده کنید:

 

مگس به رنگ سبز زرد
بهترین زمان برای سم پاشی مگس

 

روش‌های فیزیکی

 در ازبین‌بردن مگس به کمک روش فیزیکی از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، خوبی این روش این است که، شما از بوی بد مواد شیمایی و آسیب‌های احتمالی آن‌ها در امان هستید. این روش بیشتر برای مکان هایی که مگس‌ها زیاد در آن جا تردد ندارند و محیط‌های مثل محل کار یا خانه و … که شما نمی خواهید با مواد شیمیایی ظروف یا قسمت‌های دیگر را آلوده کنید، مناسب است. البته توجه کنید که اگر مگس ها در منزل شما تخم گذاری کنند احتمالا راهی جز سمپاشی منازل نخواهید داشت.

یکی از ابزارهای مورداستفاده در این روش استفاده از کارت زرد چسبی است که احتمالاً تاکنون مشاهده کرده اید. این کارت‌ها را از سقف آویزان می‌کنند و مگس‌ها در حین پرواز به این چسب ها گیر می‌کنند و بعد از مدتی از بین می‌روند.

ابزار بعدی تله‌های برقی/ نوری است. مگس‌ها و دیگر حشرات به سمت نور تولیدی از این ابزارها جذب می‌شوند و بعد از اینکه این تماس حاصل شد، نابود می‌شوند! این ابزار جز بوی بد سوختن مگس بوی خاصی ندارد! و البته مقدار کارایی‌ آن در طول روز پایین است و بستگی به استفاده شما دارد.

روش‌های شیمیایی

 در روش سمپاشی شیمیایی مگس سروکار شما با مواد شیمایی و بوی بد ناشی از این مواد است.  در این روش بهتر است در استفاده از مواد شیمیایی احتیاط لازم را داشته باشید. سمپاشی مگس در این روش نسبت به روش فیزیکی تأثیر بیشتری دارد، همچنین شما می‌توانید برای اماکنی که فضای بزرگی دارند از این روش استفاده کنید.

 

مگسی بر روی برگ گیاه
بیماری های مگس که برای انسان خطرناک است

 

بیماری‌های قابل‌انتقال از مگس به انسان و حیوان

همان‌طور که اشاره کردیم اگر فرایند دفع مگس‌ها به‌خوبی انجام نشود و سمپاشی مگس صورت نگیرید برخی بیماری‌ها از مگس به انسان و حیوان منتقل می‌شود که این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • بیماری میاز:

تنوع در بین مگس‌ها بسیار بالاست، لارو برخی از مگس ها قادر هستند از بافت موجودات زنده یا مرده، تغذیه کنند. این تغذیه در نهایت زمینه‌ساز بیماری میاز است که می‌تواند انسان‌ها را نیز درگیر کند.

  • بیماری خواب:

این بیماری نوعی از بیماری های مگس‌های تسه تسه است که ممکن است به انسان و حیوانات منتقل شود.

  • بیماری گزش و خونخواری:

برخی دیگر از این حشرات با تماس با سطح پوست و مکیدن خون موجب انتقال بیماری می‌شوند.

جمع بندی

باتوجه‌به موارد بالا و همان‌طور که مطالعه کردید، سمپاشی مگس بسیار مهم و ضروری است. مگس‌ها ناقل بیماری‌های مختلفی هستند و درصورتی‌که از تکثیر آن‌ها جلوگیری نشود، منجر به بیماری‌های بسیاری خواهند شد. همچنین دامداری ها منابع مهمی هستند که برای تولید گوشت و لبنیات فعالیت می کنند، حضور مگس ها در این محیط ها علاوه بر کاهش کیفیت محصولات ممکن است باعث تکثیر مگس ها و انتقال بیماری به دام شود، سمپاشی مگس راهی مناسب برای  کاهش مگس ها در این محیط  است.

سمپاشی کاسپین

سوالات متداول

  • چه زمانی باید سمپاشی مگس انجام داد؟

زمان‌های مختلف برای سمپاشی مگس وجود دارد، اما معمولاً در تابستان و بهار، که جمعیت مگس‌ها افزایش می‌یابد، این کار انجام می‌شود.

  • سمپاشی مگس برای انسان‌ها ضرر دارد؟

بله، برخی از محصولات سمپاشی مگس ممکن است برای انسان‌ها ضرر داشته باشند، بنابراین باید از محصولات مناسب و با اطمینان استفاده کنید.

  • سمپاشی مگس به محیط زیست آسیب می‌زند؟

بله، برخی از محصولات سمپاشی می‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند، بنابراین انتخاب محصولات با اثر کمتر بر محیط زیست مهم است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *