سمپاشی با قیمت مناسب

سمپاشی با قیمت مناسب

کنه

روش های معجزه آسا برای سمپاشی کنه

تا به حال تجربه ناخوشایند مشاهده جانوران بسیار ریز بر روی پوست خود یا حیوان خانگی تان را داشته اید؟ این موجودات «کنه» نام دارند که مانند پشه ها، کک ها و برخی از خفاش ها، از خون تغذیه می کنند. نیش کنه باکتری ها، ویروس ها و تک یاخته های بیماری زا را انتقال می دهد و می تواند انسان ها و حیوانات را آلوده کند؛ بنابراین سمپاشی کنه در محیط های مشکوک به وجود کنه ها ضروری است. اما روش های موثر برای حذف انواع کنه و روش سمپاشی آن چیست؟ در این مطلب اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار می دهیم.

کنه چیست؟

کنه ها در حقیقت حشره نیستند، بلکه به گروهی دیگر از بندپایان به نام عنکبوتیان تعلق دارند که با گاز گرفتن موجودات خونگرم از خون آنها تغذیه می کنند. این موجودات در اصطلاح میزبان نام دارند. نیش کنه احساس خارش و گازگرفتگی در میزبان ایجاد می کند. کنه ها بسیار ریز و به سختی قابل تشخیص هستند (طول کنه های بالغ بر اساس سن، جنس و گونه تقریباً 3 تا 5 میلی متر است). اما هزاران گونه متفاوت از آنها وجود دارد که پیش از سمپاشی کنه یا مبارزه با آن بهتر است نوع آن را تشخیص دهیم.

 

کنه قهوه ای روی یک گیاه
کنه و انواع آن

 

هر کدام از این گونه ها عادات غذایی متفاوتی نشان می دهند. کنه ها نیز مانند سایر عنکبوتان به داشتن اندام های مفصلی و اسکلت خارجی از جنس کیتین معروف هستند. گونه های مختلف کنه ها می توانند خاکستری، سفید، قهوه ای، سیاه، قهوه ای مایل به قرمز یا حتی زرد باشند. کنه های بالغ، بدنی صاف، بیضی شکل و بدون بال دارند و پس از تغذیه از خون، بدن آنها متورم و گرد می شود. کنه های بالغ دارای هشت پا هستند که از مشخصه های جانوران رده عنکبوتیان است.

سمپاشی کنه همانند سمپاشی ساس می تواند کار دشواری باشد؛ زیرا آنها می توانند در شرایط و محیط های مختلفی زندگی کنند: آب های شیرین، دریاها، خاک، گیاهان، روی بدن حیوانات و در منزل انسان ها. تغذیه کنه ها عموما از مواد آلی مرده یا زنده است و برخی از آنها زندگی انگلی دارند. کنه ها می توانند بیماری ها را به حیوانات و انسان هایی که با آنها در تماس هستند، منتقل کنند.

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید! >>

سمپاشی با بهترین مواد و تضمینی

همین حالا تماس بگیرید!

برای سمپاشی تضمینی منازل و محل کار همین الان تماس بگیرید

انواع کنه

شاید فکر کنید کنه تنها یک نوع دارد، اما کنه همانند سوسک و ساس انواع مختلفی دارد و طبیعتا سمپاشی انواع کنه نیز مانند روش سمپاشی سوسک های مختلف متفاوت خواهد بود. در ادامه، برخی از انواع کنه هایی را که ممکن است در اطراف خود پیدا کنید، نام می بریم:

کنه شبدر

این دسته از کنه ها گاز نمی گیرند و خطری برای سلامتی انسان به وجود نمی آورند، اما آفات آزاردهنده ای هستند و به همین دلیل سمپاشی کنه برای جلوگیری از ورود و تکثیر آنها ضروری است. رنگ کنه های شبدر قرمز، سبز یا قهوه ای است و پاهای جلویی بلندی دارند.

 

کنه قرمز رنگ
کنه شبدر چیست

 

کنه گرد و غبار

جالب است بدانید که کنه های گرد و غبار آن قدر کوچک هستند که شما هرگز آنها را نخواهید دید، مگر اینکه از نزدیک به دنبال آنها باشید. آنها به دلیل اندازه کوچکشان در هوا معلق می شوند و به شکل گرد و غبار وجود دارند. استنشاق این کنه ها می تواند موجب آلرژی شود. آنها همچنین از شوره و پوست مرده سر و بدن تغذیه می کنند و به احتمال زیاد در بالش ها، کاناپه ها و تشک ها یافت می شوند.

کنه خارش

از جمله انواع دیگر این موجودات که سمپاشی کنه برای آنها ضروری است، کنه های خارش هستند. این کنه های کوچک از حشرات تغذیه می کنند و انسان ها و حیوانات را نیش می زنند. آنها دوست دارند در گیاهانی مانند کاه، یونجه، علف و برگ پنهان شوند و وقتی طعمه به اندازه کافی به پناهگاه آنها نزدیک شد، آن را گاز بگیرند. شما نیش را احساس نمی کنید، اما بعدا متوجه لکه های قرمز خارش دار خواهید شد. این کنه ها نمی توانند در داخل خانه زندگی کنند پس در این مورد خوشبختانه نیازی به سمپاشی منازل نخواهید داشت.

کنه چیگر

دو نوع مختلف از این کنه وجود دارد که انسان را نیش می زند. این کنه بازدم دی اکسید کربن انسان را حس می کند.

 

کنه چیگر به رنگ قرمز
بررسی کنه چیگر

 

به طور کلی می توان کنه ها را به دو گروه کنه های نرم و کنه های سخت تقسیم کرد:

کنه های نرم  (و روش سمپاشی کنه نرم)

میان کنه های نرم و کنه های سخت، تفاوت های کاملا متمایزی وجود دارد. از جمله اینکه هر گروه از این کنه ها ناقل بیماری های مختلفی هستند. کنه نرم (Argasidae) بدن چروکیده تری نسبت به کنه های سخت دارد و قسمت دهانی آن در بخش زیرین بدن است که قابل مشاهده از بالا نیست. این کنه ها در محیط های گرم و خشک به راحتی رشد می کنند و تمایل دارند در لانه ها، غارها، کلبه ها و سوله ها زندگی کنند. این کنه ها معمولا شب ها به دنبال غذا می گردند.

تمام کنه های نرم در برابر گرسنگی بسیار مقاوم هستند و می‌توانند چندین سال بدون تغذیه زنده بمانند؛ بنابراین سمپاشی کنه نرم اهمیت بالایی در جلوگیری از انتشار آنها دارد. در مقایسه با کنه های سخت، کنه های نرم به سرعت از میزبان خود تغذیه می کنند و جدا می شوند. به همین دلیل می توانند بیماری را در 15 دقیقه یا حتی کمتر منتقل کنند. کنه های نرم پس از مصرف هر وعده خون در طول زندگی خود، توده های کوچکی شامل 20 تا 50 تخم می گذارند. جالب است بدانید کنه های نرم می توانند حتی تا 16 سال نیز عمر کنند!

 

کنه نرم قهوه ای رنگ
روش سمپاشی انواع کنه نرم

اهمیت پزشکی کنه های نرم

کنه ها ناقل بیماری های متعددی هستند، اما آثار بیماری زایی آنها اغلب مورد بی توجهی است. سمپاشی کنه، مطالعات و تحقیقات بیشتر بر روی ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل قابل انتشار توسط کنه ها می تواند مانع از گسترش بیماری زایی آنها شود و به تولید واکسن های مرتبط و کشف روش های بیشتر برای پیشگیری سرعت ببخشد.

کنه های نرم، معمولا تنها با بروز یک بیماری مرتبط هستند. این بیماری TBRF یا تب عود کننده بورلیوزیس است که در اثر باکتری بورلیوز رخ می دهد. این بیماری با بیماری لایم که آن هم در اثر نیش کنه ایجاد می شود، متفاوت است؛ بنابراین تشخیص تفاوت این دو برای مراقبت های پزشکی صحیح، ضروری است.

مبارزه و سمپاشی کنه های نرم

اگر با کنه های نرم مواجه شدید، در وهله اول توصیه می کنیم با یک متخصص مشورت کنید. پرندگان و جوندگان گوناگونی می توانند میزبان این کنه ها باشند که باید اطمینان حاصل کنید که دیگر نمی توانند وارد خانه شما شوند. برای مبارزه با کنه، بهترین راه، پیشگیری از ورود کنه است.

اگر روی پوست خودتان با این کنه مواجه شدید، هرگز نباید آن را از قسمت شکم بیرون بکشید، زیرا ممکن است مایعات داخل بدن کنه وارد بدن شما شود و احتمال عفونت افزایش یابد. بهتر است با استفاده از موچین یا پنس، کنه را از قسمت سر بگیرید و به آرامی به سمت عقب بکشید. این کار را آهسته انجام دهید تا کنه بتواند قسمت های سر و دهان خود را بیرون بکشد و این قسمت ها داخل پوست شما باقی نمانند. بعد از برداشتن کنه، محل را با آب و صابون تمیز کنید و از الکل یا کرم آنتی بیوتیک استفاده نمایید.

 

کنه بر روی پوست حیوانات
وجود کنه نرم روی بدن جانداران

 

حذف شیمیایی این کنه ها با اسپری های حشره کش و سمپاشی کنه انجام می گیرد. از آنجا که این نوع کنه بیشتر در محیط های داخلی زندگی می کند، باید با استفاده از سموم مناسب و ایمن، اقدام به سمپاشی نمایید. تکرار سمپاشی برای حذف کامل کنه ها لازم است. در مواردی که کنه روی بدن انسان قرار دارد، استفاده از اسپری، لوسیون یا کرم های مخصوص می تواند کمک کننده باشد.

کنه های سخت (و روش سمپاشی کنه سخت)

کنه سخت (Ixodidae) رنگ های متفاوتی دارد و معمولا در زیستگاه های طبیعی در کنار پستانداران، مارمولک ها و پرندگان زندگی می کند. این کنه ها مناطق پر درخت همچون: جنگل های مرطوب، علفزارها و مزارع را ترجیح می دهند. آنها معمولا در طول روز از میزبان خود تغذیه می کنند. عمر کنه های سخت می تواند از دو ماه تا سه سال متغیر باشد.

مرفولوژی کنه های سخت

تفاوت اصلی کنه های سخت با کنه های نرم از نظر ظاهری این است که کنه های سخت دارای پوسته بیرونی محکم و دهان قابل مشاهده از بالا هستند. محافظ بیرونی سخت و سیاه این کنه ها اسکاتوم نام دارد. برخلاف کنه های نرم که نر و ماده آنها اندازه یکسانی دارند، اندازه کنه سخت ماده کمی بزرگ تر از کنه نر است.

بیولوژی کنه های سخت

تمام کنه های سخت نیز مانند کنه های نرم از خون پستانداران تغذیه می کنند که شامل انسان و حیوانات وحشی و اهلی می شود؛ بنابراین در صورت وجود، باید حتما سمپاشی کنه را انجام دهید. کنه های سخت از یک، دو یا سه میزبان تغذیه می کنند. کنه های بالغ ماده که از خون تغذیه می کنند، معمولا یک بار توده بزرگی شامل چند هزار تخم می گذارند و سپس می میرند.

اهمیت پزشکی کنه های سخت

کنه های سخت بیشتر از کنه های نرم باعث انتقال بیماری به انسان می شوند؛ دلیل این امر تا حدودی تنوع بالاتر کنه های سخت است. این کنه ها طیف وسیع تری از باکتری های عامل بیماری را منتقل می کنند و می توانند عامل بیماری های لایم، ارلیشیوز، آناپلاسموز، تب منقوط (خالدار) کوه راکی و… در انسان و حیوان باشند.

مبارزه و سمپاشی کنه های سخت

چنان که گفتیم، کنه های سخت بیشتر در محیط های سرسبز همچون: جنگل ها، مزارع، باغات و حیاط خانه ها زندگی می کنند؛ بنابراین انسان ها و حیواناتی که در این محیط ها قرار بگیرند، ممکن است مورد حمله این گروه از کنه ها باشند. اگر حیوانات خانگی، پرندگان یا دام های شما مشکوک به میزبانی کنه های سخت هستند، باید آنها را به دقت بررسی کنید. در مناطق صخره ای یا چمن یا پوشش گیاهی متراکم می توانید با استفاده از چراغ قوه کنه ها را شناسایی کنید.

داروهای سنتی و خانگی مانند: اسپری روغن سدر و روغن اکالیپتوس می توانند در مقابله با کنه به صورت محدود موثر باشند. در مقابل، برای سمپاشی کنه در مقیاس بزرگ تر (برای مثال در باغچه خانگی) نیاز به تهیه سموم صنعتی و موثر دارید.

 

مردی در حال سمپاشی گیاهان حیاط
سمپاشی کنه

 

کنه کبوتر

کبوترها می توانند میزبان بسیاری از میکروارگانیسم ها باشند که برای انسان و سایر موجودات خطرناک هستند. با این حال، جزو حیوانات مورد علاقه مردم به حساب می آیند. انواع خاصی از کنه به نام کنه کبوتر (Argas reflexus) وجود دارد که می تواند روی بدن انواع کبوتر زندگی کند. این کنه می تواند به حیوانات دیگر مانند: گربه های ولگرد، موش ها و سایر پرندگان نیز سرایت کند؛ بنابراین آشنایی با این گونه از کنه و سمپاشی کنه کبوتر برای افرادی که در معرض تماس با آن هستند، ضرورت دارد.

سمپاشی منازل و محل کار تضمینی

همین حالا تماس بگیرید!

سمپاشی با بهترین مواد و تضمینی

همین حالا تماس بگیرید!

کنه کبوتر چیست؟

کنه کبوتر دارای بدنی تخم مرغی شکل و پهن به طول 0.5 تا 1 سانتی متر است؛ بنابراین نسبت به انواع دیگر کنه ها جثه بزرگ تری دارد. ابعاد این کنه حتی به پانزده میلی متر طول و هفت میلی متر عرض نیز می رسد. با این حال، اندازه لاروهای آن کوچک تر و در حدود 0.1 سانتی متر است. قسمت های دهانی این کنه زیر بدن پنهان است؛ به همین دلیل، اغلب آن را با سایر حشرات اشتباه می گیرند. کنه های کبوتر، رنگی مایل به زرد دارند و بعد از نوشیدن خون به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آیند.

باید بدانید که کنه کبوتر در شب فعال است و در شکاف های لانه کبوتر زندگی می کند. در مکان هایی که تعداد زیادی کبوتر زندگی کنند، باید انتظار وجود کنه های کبوتر را داشته باشید. این کنه ها حتی در زمستان ممکن است در جستجوی غذا، وارد محیط زندگی انسان ها شوند و باید سمپاشی کنه را در مورد آنها انجام دهید. هرچند میزبان اصلی این کنه کبوتر است، اما می تواند تا چند روز روی پوست انسان زنده بماند. عمر کنه کبوتر حتی بدون غذا به 10 سال نیز می رسد.

 

کنه کبوتر به رنگ قهوه ای
بررسی کنه کبوتر

 

مبارزه و سمپاشی کنه کبوتر

جالب است بدانید کنه کبوتر نمی تواند از خون انسان تغذیه کند یا روی پوست انسان تکثیر یابد، اما می تواند باعث ایجاد عفونت های موضعی و سیستمیک در انسان شود. واکنش انسان به نیش این کنه معمولا محدود و در حد خارش است، اما در موارد معدودی حتی موجب بروز واکنش آلرژیک شدید می شود.

مانند سایر کنه ها، کنه کبوتر را می توانید با استفاده از موچین یا ابزار نوک تیز از بدن کبوتر بیرون بکشید. این کنه از طریق پاها و سر به بدن کبوتر متصل می شود؛ بنابراین هنگام جداسازی آن باید مراقب باشید. استفاده از روغن درخت چای به عنوان ضد عفونی کننده حین جداسازی کنه موثر است. همچنین لازم است کبوتر را به مدت چند روز پس از حذف کنه تحت نظر نگه دارید.

روش دیگر مبارزه با کنه کبوتر، سمپاشی کنه است. به طور معمول، کبوترها لانه خود را روی دودکش ها، پشت بام، لبه های پنجره و مکان های مشابه می سازند؛ بنابراین برای جلوگیری از هجوم کنه ها به خانه، باید آفت کش را روی این سطوح اسپری کنید. اسپری آفت کش می تواند شما را از شر کنه ها و لاروهای آنها خلاص کند.

 

کنه روی پوست بدن کلاغ
حذف و سمپاشی کنه کبوتر

مراحل سمپاشی کنه

مراحل سمپاشی کنه به شرح زیر هستند:

  •  شناسایی مشکل: ابتدا باید نوع کنه‌ها و میزان آلودگی را شناسایی کنید. بررسی نقاط پر آلودگی کمک می‌کند تا محدوده مورد نیاز برای سمپاشی را تشخیص دهید.
  •  تهیه ابزار و مواد: پس از شناسایی مشکل، باید ابزار و مواد مورد نیاز را آماده کنید. این شامل سمپاش، محلول سم، ماسک و لباس‌های محافظ و دستکش‌ می‌شود.
  • انتخاب بهترین زمان سمپاشی کنه: سمپاشی کنه را باید در بهترین زمان آن انجام دهید. بهترین زمان برای این کار صبح یا عصر است که دما پایین‌تر است و وزش باد کمتری وجود دارد.
  • پاشیدن سم: سمپاشی بهتر است در محیط‌های باز انجام شود. محلول سم را طبق دستورات تهیه کرده و به دقت روی نقاط آلوده بپاشید. از پاشیدن زیاد سم خودداری کنید تا مشکلات تنفسی برایتان به وجود نیاید.
  • رعایت ایمنی: هنگام انجام سمپاشی، به ایمنی خود و دیگران توجه کنید. از ورود سم به دهان، چشم‌ها یا بینی پرهیز کنید. پس از انجام کار، دست‌ها و صورت خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.
  • اقدامات پس از سمپاشی: پس از انجام سمپاشی، بهتر است محیط را تهویه کنید تا بوی سم از بین برود. همچنین، محلول‌ها و ابزار استفاده شده را به‌درستی نگهداری کنید و شستشو دهید تا برای کودکان و حیوانات خانگی خطری ایجاد نشود.

نکته: در هنگام استفاده از سم، حتماً دستورات و نشانه‌های روی بسته‌بندی محصول را مطالعه کنید و به ایمنی‌های مربوطه پایبند باشید.

بهترین روش های مقابله با کنه

راه‌های مختلف برای مقابله با کنه‌ها و دفع آن ها وجود دارد. در ادامه، توصیه‌هایی برای مقابله با کنه‌ها و ایجاد محیطی کمتر دلپذیر برای آنها آورده شده است:

  • رفتن به مکان‌هایی مشکوک به حضور کنه
    از پیاده‌روی و حضور در مکان‌هایی که همچون مراتع، دامداری ها و … که امکان وجود کنه بسیار بالا است، پرهیز کنید.
  • استفاده از لباس مناسب و روشن
    هنگام مراجعه به مکان‌های مشکوک، از لباس روشن استفاده کنید و ترجیحا لباسی یکسره بپوشید که کنه توانایی ورود به بدن شما را نداشته باشد.
  • استفاده از اسپری دفع حشرات
    بر روی بدن و لباس خود از اسپری دفع حشرات استفاده کنید.
  • بازرسی بلافاصله بعد از مراجعه
    پس از ترک مکان‌های آلوده، لباس‌ها و بدن خود را با دقت بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ کنه‌ای به شما نچسبیده است. این کار را به خصوص در مورد کودکان دقیق تر انجام دهید.
  • استفاده از سم‌های استاندارد
    اگر باید از سم برای مقابله با کنه استفاده کنید، از سم‌های استاندارد و تخصصی که توسط شرکت‌های مخصوص سمپاشی تأمین می‌شود، استفاده کنید. استفاده از سم‌های غیراستاندارد از عطاری یا سم‌فروشی‌ها ممکن است مشکلات جدیدی برای شما ایجاد کند.
  • کمک گرفتن از شرکت‌های سم‌پاشی کنه متخصص
    در صورتی که نیاز به سم‌پاشی دارید، به شرکت‌های مخصوص سم‌پاشی کنه با تجربه و تخصص در این زمینه اعتماد کنید. شرکت‌ کاسپین از سم‌های ترکیبی مناسب برای مبارزه با کنه‌ها استفاده می‌کند و در این مسیر همراه شما خواهد بود.

لطفاً به یاد داشته باشید که موارد مربوط به مقابله با کنه‌ها ممکن است در هر منطقه و با توجه به نوع کنه و محیط متغیر باشد. بهترین راهنما برای مقابله با کنه‌ها، مشوره از متخصصین محلی یا شرکت‌های سم‌پاشی می‌باشد.

 

جمع بندی

بهترین راه برای جلوگیری از نیش کنه، پوشش مناسب هنگام حضور در زیستگاه کنه و استفاده از اسپری های دافع حشرات است. اما وجود کنه ها در محیط زندگی می تواند آزاردهنده باشد و بیماری ها را به سرعت به انسان و حیوانات منتقل کند؛ بنابراین اگر متوجه وجود کنه در اطراف خود شدید، بهترین روش، سمپاشی کنه برای از بین بردن آنهاست. علاوه بر این، پیشگیری، شناسایی و تشخیص زودهنگام نوع کنه و بیماری می تواند از مشکلات بعدی برای سلامتی شما یا حیواناتی که دچار گزیدگی هستند، جلوگیری کند. شما می توانید برای سمپاشی کنه از شرکت خدمات سمپاشی کاسپین کمک بگیرید؛ این شرکت با استفاده از باکیفیت ترین سموم و رعایت کامل موارد بهداشتی به سمپاشی موش، کنه، سوسک، ساس و … می پردازد.

منبع: igenex

سمپاشی کاسپین

سوالات متداول

  • سمپاشی کنه ضروری است؟

بله، وجود کنه در محیط زندگی می تواند سبب انتقال سریع بیماری های شدید از کنه به انسان و حیوانات شود؛ پس بهترین راه سمپاشی این حشرات موذی است.

  • کنه کبوتر به انسان نیز منتقل می شود؟

کنه کبوتر روی پوست انسان توانایی رشد و تکثیر ندارد اما می تواند سبب انتقال بیماری از خود به انسان شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *